Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Reklambyråer kommer att försvinna"

Publicerad: 28 maj 2009, 04:11
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Electrolux globala marknadschef Johan Almquist har just slutfört arbetet med företagets senaste trendrapport. Utöver framtidens produktbehov kan han även visa på tydliga tendenser inom marknadsföring. Han spår reklamfilmens död och förespråkar vikten av att storsatsa på nätet.


Johan Almquist. Enligt Johan Almquist gynnas Electrolux av att inte ha en historia som en klassisk marknadsförare när social marketing blir att vikigare.

- Vi började i en annan ända och kan nu komma in tydligare från rätt håll, säger han.

Electrolux har sedan länge arbetet mycket med digitala marknadsföringskanaler, bland annat i Second Life, och planen är att fortsätta utvecklingen ännu mer åt det hållet.

- Vi ställer oss frågande om vi ska göra reklamfilmer i tv i samma utsträckning i framtiden. Det går inte att snacka omkull folk på samma sätt som det varit möjligt tidigare. I dag tar kunden reda på vad som är bäst för en själv. Här ligger Electrolux långt fram, säger Johan Almquist.

Istället poängterar han vikten av en social relation till sina konsumenter och fördelarna som finns med att kunna erbjuda en bra service och specialkunskaper till kunden.

- Ikea är ett företag som har lyckats väldigt bra med det. Ska du köpa en säng kan du till exempel bara klicka runt och svara på en rad frågor så får du en rekommendation om vilken säng som passar dig, säger han och fortsätter:

- De byråer som kan webb kommer bara att bli fler och större. Jag tror inte att reklambyråer kommer att finnas kvar i framtiden, inte i den skepnad som de har nu i alla fall.

Linus Kannerberg

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.