Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Reklambyråcheferna om 2013

Publicerad: 11 Juni 2013, 11:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:43

Medieinvesteringarna minskade med 5 procent under årets första kvartal, enligt IRM. Dagens Media frågar fem byråchefer om hur de ser på konjunkturen.


Ämnen i artikeln:

Lowe BrindforsEhrenstråhleTBWAGranath HavasShout

 

Annette Gårdö, vd Lowe Brindfors

– Vi har de senaste åtta månaderna haft en stark återhämtning. Vårt mål har varit att få tillbaka en sund och lönsam ekonomi och från och med i år ser vi stora möjligheter att vara tillbaka på en nivå där vi har en stabil ekonomi.

Hur ser du på konjunkturen?

– Vi har inte märkt av någon nedgång. Det kan bero på att kunderna i lågkonjunktur väljer att samla all kommunikation under ett och samma tak, vilket vi också ser i upphandlingar. Det har gynnat oss.

 

Stefan Gustafsson, vd och projektledare Shout

– För oss ser det lite bättre ut än förra året, vi får fler spontana förfrågningar och i höstas genomförde vi en liten organisationsförändring som nu har satt sig. Men det är tufft och man får vara alert och ligga på, och jobba lite hårdare för varje krona.

Hur ser du på konjunkturen?

– Jag kan inte säga att vi har märkt något drastiskt just i år. Det har ju varit ett par år nu där varje krona vänds på. Däremot tror jag att det blir lite mer positivt till hösten. Vi märker att några av våra kollegor har det svårare och om marknadslagarna fortfarande gäller så borde det bli mer jobb till de som är kvar. Men man ska inte säga att allt löser sig av sig självt – det är fortfarande hårt arbete som gäller.

 

Robert Schelin, projektledare TBWA

– Året har börjat väldigt bra för oss, inte minst med tanke på alla kreativa framgångar. Det har varit många pitcher kring årsskiftet och våren samt hög fart på alla befintliga kunder. Vi ligger enligt budget som är aningen högreän förra året.

Hur ser du på konjunkturen?

– Vi ser inte att medieköpen minskat på våra befintliga kunder, så än så länge har det inte fått konsekvenser. Direktsambandet är heller inte särskilt stor för oss. Men det är klart att många är försiktiga och reserverar pengar istället för att boka upp allt i början av året.

 

David Granath, vd Granath Havas

– 2013 har börjat ganska bra, framför allt för att vi har lyckats attrahera nya kunder. Förra året var vårt bästa någonsin och i år har vi sagt att vi ska ha en tillväxt på 20 procent. Det räknar jag med att vi kommer att ha med tanke på de nya kunderna.

Hur ser du på konjunkturen?

– Det varierar från kund till kund, men vi har inte sett några drastiska neddragningar hos våra kunder. Våra befintliga kunder ligger på ungefär de investeringsnivåer vi räknat med. Så det är bara att hålla tummarna.

 

Martin Kubu, vd Ehrenstråhle

– Året började med tveksamhet, men nu känns det som en försiktig optimism – både när det gäller new business, men framför allt inom internationell exportindustri. Hittills i år har det gått enligt budget och helåret tror jag vi landar ungefär som förra.

Hur påverkas ni som b2b-byrå av konjunkturen?

– På plussidan har vi att alla marknader inte går dåligt samtidigt, det är alltid någon marknad där man vill göra saker. På minussidan så är de snabba på att spara pengar, ett konsumentföretag däremot har inte råd att inte kommunicera under en säljsäsong.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev