Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Rejäl ökning av medieköpen

Medieinvesteringarna via mediebyråerna ökade med hela 24 procent i september, jämfört med september 2012.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 08 Oktober 2013, 06:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 13:32

Ämnen i artikeln:

Sveriges MediebyråerMediebyråbarometern

Totalt landade medieinvesteringarna på knappt 1,5 miljarder kronor under september, vilket kan jämföras med 1,2 miljarder kronor i september förra året.

Enligt Sveriges Mediebyråer drivs ökningen av den största mediekategorin tv, som ökade med 44 procent. Internet och sök ökade med 50 respektive 47 procent.

– Investeringarna vänder uppåt och visar på en stark tillväxt i september. Det är en urstark ökning där digitala medier och tv står för en tillväxt på över 300 miljoner kronor i september. En stor del av förklaringen i ökningstalet för tv är fler faktureringsdagar samt att vi ser en stor del av investeringarna i slutet av september, där troligen en stor del går över i oktoberkampanjer. Trycket i tv har skruvats upp betydligt vilket också gör att den ackumulerade helårssiffran nu vänder upp till en ökning med 1,7 procent, säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Värre ser det dock ut för print som fortfarande tappar. Landsortspressen backar med 23 procent, storstadspressen med 14 procent och kvällspressen med 11 procent. Dessutom tappar populärpress och fackpress 8 respektive 7 procent av medieinvesteringarna i september.

Ackumulerat över året minskar de totala medieinvesteringarna med 2,4 procent. Under årets första nio månader landar medieköpen via mediebyråerna på 9,37 miljarder kronor.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.