Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Reglerna är tillräckliga - men missbrukas"

Publicerad: 6 April 2010, 04:52
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:56

Det finns tillräckliga riktlinjer för hur pitcher ska gå till. "Problemet är att de inte följs", säger Sveriges Annonsörers byråvalskonsult Max Aperia.


Många reklam- och mediebyråer har tröttnat på oseriösa eller allt för prisfokuserade pitcher, ett fenomen som enligt många eskalerat under lågkonjunkturen.

– Uppdragsvolymerna har minskat och det utnyttjar köparna. De vet att byråerna behöver jobb. Företag utnyttjar i många fall en enorm strategisk och kreativ kompetens i ett oetiskt upphandlingsförfarande, sa till exempel Jonas Althén, styrelseordförande i Malmöbyrån Kär & Galen, till Dagens Media nyligen.

Sveriges Annonsörer och Komm ska nu diskutera pitchproblematiken, då det enligt vd:n Jessica Bjurström finns ett antal punkter ”som man kan diskutera”.

Max Aperia, som jobbar med alla byråupphandlingar utom de som gäller mediebyråer, håller med om att många pitcher genomförs på ett långt ifrån perfekt sätt.

– Jag har själv varit på byråsidan och har sett en del konstiga pitcher. Den problematiken finns framför allt för att parterna inte känner varandra, säger han.

De rekommendationer som i dag finns behandlar bland annat urvalslistor, ersättningar och sekretess, och skrevs för ett år sedan, av Max Aperia själv. Tidigare hade reglerna varit allt för tävlingsinriktade, tycker han. De nya togs fram i dialog mellan branschorganisationerna, en process som tog ungefär ett år.

– Följer man dem så sköts pitcherna på ett professionellt sätt, säger han. 

Rekommendationerna finns – men de följs inte?

– Det är exakt så.

Vad kan Sveriges Annonsörer göra för att de ska följas?

– Det enda vi kan göra är att försöka utbilda våra medlemmar. Jag menar att dåliga upphandlingar leder till för korta relationer, vi har i snitt tre års samarbete medan perioden är dubbelt så lång i USA och England, säger Max Aperia.

Hur ser du på inköpsavdelningarnas roll i pitcher?

– Gällande mediebyråer vet jag inte eftersom jag inte jobbar med dem. Men i övrigt måste inköpsavdelningarna bli bättre på att köpa in konsulttjänster. De finns för att sänka kostnaderna, men i reklambranschen finns ju inga prislistor. Det är annorlunda än att köpa kopiatorer.

Finns det inte också anledning för reklambyråerna att vara självkritiska?

– Jo, det gör det. Ibland tror jag att reklambyråerna gärna tar chansen att visa ideér utan att det efterfrågats. Då börjar man bedöma idéer istället för människor och det tror jag är fel när man köper konsulttjänster.

Läs mer om bråken kring pitcherna i DM Plus, här, här och här.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.