Gå direkt till textinnehållet

Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Prenumerera


Byråer

RBK: “Mejlet från Cannes Lions kom kvart i tolv på natten”

Bild 1/2  Fredrik Linder och Mathias Wikström, partners i RBK.

CANNES LIONS 2017. RBK lämnar Cannes med ett Grand Prix i Cyber.


Publicerad 2017-06-21 04:53

Ämnen i artikeln:

Cannes Lions

Dela artikeln:

Det är två märkbart rörda och glada partners i RBK som Dagens Media träffar i en sval hotellfoajé för att ta skydd mot solen.

Mathias Wikström och Fredrik Linder talar i princip i munnen på varandra:

– Mejlet från Cannes Lions kom vid kvart i tolv på natten. Där stod det att vi vunnit Grand Prix.

Hur kändes det?

– Man blir ju rörd. Och personligen som yrkesmänniska så är det jättestort att vinna ett sådant här pris. Men den största glädjen var när vi såg att projektet flöt och att det gick att genomföra, säger Mathias Wikström, vd på RBK.

Priset vinner byrån alltså för kampanjen ”Ålandsindex” för Ålandsbanken. ”Ålandsindex” är i korthet ett index som räknar ut miljöpåverkan på kundernas konsumtion. I samband med att kunden får sin kreditkortsräkning varje månad få de också information om månadens koldioxidavtryck uttryckt både i euro och gram. Sedan kan kunderna välja att antingen donera pengar till miljöprojekt för att rädda Östersjön eller att förändra sin konsumtion.

Även själva kreditkortet, som är ett Mastercard, är utformat för att ha så låg miljöpåverkan som möjligt och är exempelvis gjort av majs istället för plast.

Kortet är unikt för Mastercard eftersom hela framsidan är vikt till miljöbudskapet och alla logotyper är på baksidan.

Förutom Mastercard så har även bolag som KPMG, Gemalto och Hill+Knowlton varit inblandade i projektet.

Men även om det är stort att vinna ett Grand Prix så har samarbetet med Ålandsbanken varit än större, berättar Mathias Wikström.

– Det som har varit störst är den öppenhet och förtroende som banken har visat oss genom att involvera och låta oss komma in så långt i organisationen att vi bidrar till att utveckla deras processer.

Arbetet med Östersjöprojektet och Ålandsindex inleddes för cirka 2,5 år sedan och för ett år sedan rullades det ut.

Allt började med att Ålandsbankens Anne-Maria Salonius var ute och seglade med några vänner på Östersjön – och möttes av en väldigt kraftig algblommning. Samtidigt hade bankens hållbarhetschef Tove Erikslund precis mejlat och skrivit att ”Vi har ingen jacka”.

– Jag förstod inte alls vad hon menade. Men det visade sig att hon hade sett Patagonia-annonsen med budskapet ”Don’t buy this jacket”. Så hon sökte ett sätt för banken att visa att man tar ansvar, s'ger Mathias Wikström.

Ålandsbanken befinner sig ju rent bokstavligen mitt på Östersjön och sedan 20 år tillbaka hade man ett miljöarbete som gick ut på att finansiera olika typer av miljöprojekt.

– Då utvecklade vi Östersjöprojektet som en öppen plattform för att fler företag skulle kunna ansluta sig, och som bidragssökande projekt skulle det vara enklare. Men samtidigt smalnade vi av det till att bara handla om Östersjön.

I Östersjöprojektet såg RBK en stor potential att kunna skapa kommunikation kring hur Ålandsbanken ville ta ansvar både internt och som samhällsfunktion och gentemot befintliga kunder och potentiella kunder.

Då utvecklades kreditkortet, men samtidigt kändes det som om något fattades, berättar Mathias Wikström. Kreditkortet får ju som bekant mycket uppmärksamhet en gång i månaden när räkningen ska betalas, men räkningen visar bara den finansiella kostnaden för månaden.

Så med hjälp av bland annat data från Världsnaturfonden, transaktionsdata från den finska riksbanken, data över finansiella riskkalkyler, koldioxidpriser från Världsbanken och Mastercards kategorikoder skapades Ålandsindex.

– På så sätt kunde vi bygga bort okunskapen kring hur stor miljöpåverkan man faktiskt har. Och ganska snabbt förstod vi att den här idén var större än det lokala problemet och kunde appliceras på andra ställen där man har behov av att engagera och informera sina kunder.

Eftersom projektet är skalbart och bygger på data från exempelvis Världsbanken och Mastercard så innebär det att vilken bank som helst kan genomföra ett liknande projekt. Det är fritt fram att kopiera rakt av.

Och flera banker har hört av sig intygar Mathias Wikström – både europeiska banker men även banker i Nordamerika. Och att få andra banker att hoppa på är nästa steg för ”Ålandsindex”.

– Jag tycker att det är viktigt att vi som kommunikationsbransch blir en katalysator för förändring och får folk att engagera sig. Och när andra banker förstår att de kan få sina kunder att förstå och bli engagerade så tar de gärna den chansen.

Arbetsgrupp

CD Erik Larsson, Johan Pihl

Head of Digital Linda Wohlfeil

Account Manager Johanna Lindberg

Graphic Design Lars Anéer

Copywriter Jocke Enegren

COO Fredrik Linder

CEO Mathias Wikström

PR H+K Strategies

PR Nils Holmlöv

CEO Jenny Åström

Digital Leroy

CEO Monika Nars

Digital Manager Rickard Lindgren

Film DBY

CEO Marcus Johansson

Motion Producer Robin Magnusson

Film Noir

Producer Martin Nabelek

Director, Ålandsbanken Anne-Maria Salonius

CAO / CSR, Ålandsbanken Tove Erikslund

CEO, Ålandsbanken Peter Wiklöf

Marketing Manager, Ålandsbanken Crista Tammela

Marketing Manager, Ålandsbanken Lewi Wikbäck

Director, Ålandsbanken Birgitta Dahlén

Marketing Director, Ålandsbanken Svein Erik Sogn

Account Manager, Ålandsbanken Monica Mickos

Digital, Ålandsbanken Karl Borenius

Manager Market Data, Ålandsbanken Kristoffer Barkar

Director Financial Intelligence, Ålandsbanken Lasse Danielsson

Account Manager, Ålandsbanken Mia Grönlund

Account Manager, Ålandsbanken Nina Eriksson

Design Director, MasterCard Charles Unger

Brand Director, MasterCard Judy Vigiletti

SVP Business Development, MasterCard Ola Höglund

Marketing Manager, MasterCard Frida Almgren

Marketing Director, Gemalto Christian Hartwigsson

Business Development, Gemalto Joachim Blafield

Director Sustainability Consulting, KPMG Helena Mueller

Sustainability Consulting,KPMG Daniel Dellham

Sustainability Consulting, KPMG Erik Wedershoven

Film WinterAx

Film Marcus Johansson, Robin Magnusson, Simon Jansson

Foto Viktor Fremling, Ragnar Ómarsson, Kustbevakningen

Illustration Parisgrafik

Contributor Ann Ernerot

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.