Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Raseri mot Sveriges Mediebyråers tävling

Publicerad: 7 Maj 2010, 11:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:50

Bark Groups vinst i Stockholm Media Award har väckt ont blod hos konkurrenterna, som anser att tävlingen gynnar de mindre aktörerna.


Bark Group, före detta Tre Kronor, vann Stockholm Media Weeks tävling ”Årets Mediebyrå”.

Byrån har lägst medieomsättning av alla nominerade, en hyfsat begränsad kundstock och var fram tills i julas inte ens medlemmar i Sveriges Mediebyråer.

Av de fem högst rankade byråerna i Media Weeks tävling hade alla en sak gemensamt: de är – i sammanhanget – små. Drakar som Starcom, Mindshare, Mediacom och Carat var inte ens nominerade.

Tre Kronors vinst har väckt starka reaktioner bland konkurrenterna. Ingen av dem som Dagensmedia.se talat med vill dock uttala sig offentligt.

– De skulle ju bara bli surt sa räven, säger en mediebyrå-vd.

En annan säger:

– Tre Kronors vinst drar ett löjets skimmer över tävlingen. Det är inte bra för branschen.

Dåliga förlorare, måhända, men Bark Groups vinst har också väckt frågan om att mindre byråer gynnas av de rådande reglerna.

Staffan Slörner, vd på Sveriges Mediebyråer, håller med om att reglerna ”inte är perfekta”.

– Men de är de minst dåliga. Om man gör på ett sätt gynnar det de små byråerna och gör man på ett annat så gynnar det de större byråerna, säger han.

Undersökningen, som genomförs av Novus, granskar bland annat byråernas tillväxt.

– Har man en mindre tillväxt kan man ju växa snabbt, då kan två kundvinster betyda väldigt mycket, säger Staffan Slörner.

Men störst vikt – 70 procent – läggs på kundnöjdheten.

– Och visst, har man få kunder har du en annan relation till dem, menar Staffan Slörner.

Nu ska dock reglerna ses om.

– Vi ser om reglerna efter varje år för att göra tävlingen bättre. Det är Novis som gör undersökningen men vår styrelse har godkänt reglerna. Så de som nu är lite missnöjda har själva varit med och tagit fram kriterierna, säger Staffan Slörner.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.