Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Raseri mot Sveriges Annonsörers dr-mätning

Publicerad: 10 September 2009, 04:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:12

Sverige Annonsörers dr-kommitté gav Icebreak i uppdrag att arbeta fram en mätstandard för dr – utan att genomföra någon upphandling. Samtidigt sitter Icebreaks vd i kommittén. ”Det finns ord för sånt”, säger Lars Lundberg, verksamhetsansvarig på Marketwatch.


Som Dagensmedia.se tidigare berättat har Sveriges Annonsörer lanserat Direkt Effekt, en branschstandard för att mäta effekterna av direktreklam.

Metoden, som bygger på standardiserade frågor som samlas in via webben, har tagits fram av företaget Icebreak.

Icebreak fick uppdraget av Sveriges Annonsörers kommitté för direktreklam, KDR. I KDR sitter reklamköpare som Per Jute och Bodil Jönsson, samt byråchefer som Håkan Wallén. Samt Peter Westerståhl, vd för Icebreak.

Nu går flera aktörer som redan mäter dr-effekter till genralangrepp mot Sveriges Annonsörer.

– Vi har annat att göra än att oja oss över vad Annonsföreningen gör. Men det här är något som kokats ihop vänner emellan och det finns ett ord för det, säger Lars Lundberg.

Fredrik Clemenz, affärschef på Reflect, går ännu längre i sin kritik:

– Det är oetiskt. En branschorganisation ska främja standarder och inte enskilda aktörer. Det här är något man gör i Sovjetunionen.

Beskedet om att en ny mätstandard tagits fram kom som en överraskning, säger de.

– Vi har inte sett röken av detta. Vi är ju flera aktörer som redan har färdiga produkter, säger Fredrik Clemenz.

Han ställer sig frågan varför inte Sveriges Annonsörer frågat runt bland de aktörer som mäter dr så att branschen kan ta fram en modell som alla leverantörer kan använda.

– Man kan jämföra med Kia för internet, där flera leverantörer kan konkurrera inom ramen för samma villkor, säger han.

Han får medhåll från Lars Lundberg:

– Jag blev lite paff. Vi har ju sysslat med sånt här i flera år, så det är inget nytt, säger han.

För ett par år sedan lanserade Sveriges Annonsörer auditfirman Media Path, ett beslut som väckte raseri hos befintliga auditföretag. Branschorganisationen sades snedvrida konkurrensen och många undrade om det verkligen var Sveriges Annonsörers uppgift att starta byråer som konkurrerar med andra. Nu för både Reflect och Marketwatch fram liknande argument. 

– Ambitionen är säkert god. Men man kan fråga varför en branschförening produktifierar något på det här sättet. Det känns som om man går till ån över vatten, säger Lars Lundberg.

Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, säger att det är kommittén som tagit beslutet och att han inte varit inblandad i processen.

–  Men generellt så gör vi vad som är bra för våra medlemmar. Tycker de att det här är en bra produkt så finns det ingenting som hindrar oss, säger han.

Han har förståelse för att konkurrenter kan ha synpunkter på agerandet, säger han:

– De kanske tycker att en intresseorganisation inte ska syssla med annat än utbildning och kanske lite rådgivning, men vårt fokus kommer att fortsätta ligga på att utveckla produkter som är bra för våra medlemmar.

Hur ser du på att Icebreaks vd sitter med i kommittén?

– Jag kan egentligen inte ge dig ett korrekt svar. Den som kan det här bäst är kommitténs ordförande Per Jute. Men det händer titt som tätt att de olika kommittéerna fattar beslut som kan påverka konkurrensen och att andra blir upprörda. Det är tråkigt men vi agerar utifrån våra medlemmars bästa.

Per Jute:

– Det var inte aktuellt med någon upphandling för det handlar om så pass små pengar. Det är naturligt att konkurrenter har synpunkter men Icebreak kan knappast vältra sig i guld efter detta.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.