Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Radiokanalerna river upp samsynen

Publicerad: 31 Augusti 2009, 12:39
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:15

Radiokanalerna gör som tv-kanalerna och förändrar modellen för mediebyråersättningen.


Förra hösten beslutade sig tv-kanalerna för frångå  det samsynsdokument som mediebyråerna hade med annonsörerna och dela upp mediebyråersättningen i fyra delar. Därefter skulle en del av ersättningen, som traditionellt tillfallit annonsören, istället gå till mediebyrån.

Beslutet väckte starka reaktioner hos Sveriges Annonsörers vd Anders Ericson. Hundratals miljoner skulle försvinna från köparna och mediebyråerna skulle förvandlas till procentare, enligt intresseorganisationen.

Sveriges Mediebyråers dito Pär Rosvall fräste tillbaka, i osedvanligt skarp ton.

Nu har även radiokanalerna börjat riva upp modellen. MTG Radio har redan börjat använda samma system som tv-kanalerna, skriver Resume.se.

– Det är av två skäl. Dels förenklar det för alla om MTG jobbar på samma sätt, dels blir MTG Radio tydligare mot byråerna, säger Tomas Bacoccoli, försäljningsdirektör för MTG Radio till Resume.

Konkurrenten SBS Radio har inte tagit ett beslut i frågan, men vd:n Staffan Rosell är öppen för förändringar.

–  Vi har inte hunnit diskutera klart och har därför inte tagit ställning. Därmed inte sagt att vi kommer att göra det, säger han till Dagensmedia.se.

Hur funkar den traditionella modellen?

– Den funkar bra men kan säker bli bättre. Det skadar väl inte att man är tydligare med att berätta exakt vad ersättningen är.

Dagensmedia.se har sökt Tomas Bacoccoli.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.