Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Logga in


Byråer

Radio är månadens stora vinnare

Publicerad: 09 Oktober 2018, 07:13
Uppdaterad: 09 Oktober 2018, 07:22

Foto: Janne Naess

Radio gick starkast i Mediebyråbarometern i september och uppvisade en positiv tillväxt om 23,9 procent. Det är den högsta noteringen för kategorin under en septembermånad – någonsin.


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

September blev ännu en stark månad för medieinvesteringarna, som totalt ökade med 1,6 procent jämfört med samma period föregående år, utan draghjälp från valet. Det visar den senaste Mediebyråbarometern.

De mediekategorier som ökade under september var radio, tv, sociala medier och utomhus/trafikreklam.

Månadens stora vinnare blev radio som uppvisade en positiv tillväxt om 23,9 procent, vilket även är den högsta noteringen för kategorin under en septembermånad – någonsin. Radio är även den kategori som procentuellt har ökat mest hittills i år, med en positiv tillväxt om 21,5 procent, vilket motsvarar en ökning om närmare 80 miljoner kronor.

- Medieinvesteringarna fortsätter att gå på högvarv och ökade även under september. Dock var valets påverkan på medieinvesteringarna i september marginell, om än inte obefintlig. De politiska partierna har visserligen annonserat, men sannolikt har mer traditionella annonsörer valt att hålla tillbaka något. Vi har tidigare sett tendenser på att annonsörer och mediebyråer flyttar köp från digitala kanaler till breda analoga kanaler. I september förstärktes detta ytterligare och jakten på räckvidd är fortsatt tydlig, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer, i ett pressmeddelande.

Den mediekategori som backade mest under september 2018 var bio som uppvisade en negativ tillväxt om 30,3 procent.

Även kategorierna populärpress, fackpress, DR/Annonsblad, sök, dagspress storstad, dagspress landsort, dagspress kväll, online display samt online video backade under september.

Ackumulerat, hittills i år, är populärpress den kategori som procentuellt sätt har minskat mest. Detta med en negativ tillväxt om 18,1 procent.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

Mediebyråbarometern

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.