Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

"Psykologer kan vara framtida stjärnkreatörer"

Publicerad: 4 September 2013, 08:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:35

Byrån Rodolfo testar ett nytt grepp och anställer en organisationspsykolog.


Art directors och copywriters är två kreatörer med liknande bakgrund vilket gör att de har en tendens att tänka och bete sig på samma sätt. Det menar byrån Rodolfo, och hänvisar till ny forskning som pekar på att kreativitet och innovation handlar om att hitta oväntade kombinationer av två eller flera välkända element.

För att skapa denna oväntade kombination anställder byrån psykologen Niklas Laninge.

– Vi måste öppna våra ögon för människor utanför reklamvärlden. Vi måste säga adjö till branschen som vi känner den, och börja om på nytt, säger Ludwig Jonsson, creative planner på Rodolfo i ett pressmeddelande.

Byrån menar att psykologer kan vara byråns framtida stjärnkreatörer.

– Anställningen av Niklas Laninge hjälper oss förstå varför en viss typ av beteende förekommer och, utöver detta, får vi relevant kunskap som den traditionella reklambyrån inte besitter.  Laninge kommer att spela en viktig roll i vår organisation och hjälpa till att bygga vårt erbjudande inom psykologi och kommunikation, säger Ludwig Jonsson i ett pressmeddelande.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.