Procter & Gamble väljer Carat i Norden

2017-05-24 08:52 Amanda Törner  
Carats vd Nike Carlstoft. Foto: Janne Naess

Carat vinner Procter & Gamble i Norden när bolaget konsoliderar byråerna.

Världens största annonsör Procter & Gamble, som har varumärken som Oral-B, Wella och Yes i sitt stall, har valt ny mediebyrå i Norden.

"P&G har jobbat för att höja ribban när det kommer till att bygga varumärke. Det har inneburit att vi gjort en omfattande insats för att uppdatera och konsolidera våra byråer för att säkerställa att vi jobbar med de bästa", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Nu står det klart att det blir Carat som får uppdraget som P&G:s mediebyrå i Norden, och Publicis Media Group, tidigare Starcom, i Storbritannien och Irland.

– Vi är otroligt glada och väldigt stolta över att kunna välkomna P&G till Carat och DentsuAegis i Norden. Vi ser väldigt mycket fram emot att få arbeta tillsammans med de fantastiska människorna på P&G och tillsammans utveckla kommunikationen inom digitalt och datadriven marknadsföring, säger Carats vd Nike Carlstoft i ett mail till Dagens Media.

Byråbytet innebär att Mediacom därmed tappar uppdraget för P&G.

"Den här förändringen kommer hjälpa oss att nå fler konsumenter med större precision och mer effektivit bygga värde. Teamen på Carat och Publicis hade det bästa erbjudandet när det gäller data och analys, möjligheter till targeting och dessutom talangfulla och välstrukturerade team", skriver P&G vidare.

Bolaget förväntar sig även att de nya byråvalen kommer leda till kostnadsbesparingar, i och med att man förenklar byråstrukturen.

Samarbetet med Carat gäller från och med den 1:a augusti i år.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

ANNONS

Åsikter & debatt