Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Procter & Gamble väljer Carat i Norden

Carat vinner Procter & Gamble i Norden när bolaget konsoliderar byråerna.

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@dagensmedia.se


Publicerad: 24 Maj 2017, 06:52
Uppdaterad: 24 Maj 2017, 13:15

Ämnen i artikeln:

Procter GambleCaratStarcom

Carats vd Nike Carlstoft. Foto: Janne Naess

Världens största annonsör Procter & Gamble, som har varumärken som Oral-B, Wella och Yes i sitt stall, har valt ny mediebyrå i Norden.

"P&G har jobbat för att höja ribban när det kommer till att bygga varumärke. Det har inneburit att vi gjort en omfattande insats för att uppdatera och konsolidera våra byråer för att säkerställa att vi jobbar med de bästa", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Nu står det klart att det blir Carat som får uppdraget som P&G:s mediebyrå i Norden, och Publicis Media Group, tidigare Starcom, i Storbritannien och Irland.

– Vi är otroligt glada och väldigt stolta över att kunna välkomna P&G till Carat och DentsuAegis i Norden. Vi ser väldigt mycket fram emot att få arbeta tillsammans med de fantastiska människorna på P&G och tillsammans utveckla kommunikationen inom digitalt och datadriven marknadsföring, säger Carats vd Nike Carlstoft i ett mail till Dagens Media.

Byråbytet innebär att Mediacom därmed tappar uppdraget för P&G.

"Den här förändringen kommer hjälpa oss att nå fler konsumenter med större precision och mer effektivit bygga värde. Teamen på Carat och Publicis hade det bästa erbjudandet när det gäller data och analys, möjligheter till targeting och dessutom talangfulla och välstrukturerade team", skriver P&G vidare.

Bolaget förväntar sig även att de nya byråvalen kommer leda till kostnadsbesparingar, i och med att man förenklar byråstrukturen.

Samarbetet med Carat gäller från och med den 1:a augusti i år.

Ämnen i artikeln:

Procter GambleCaratStarcom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.