Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Prisfokus skrämmer bort företagen

Publicerad: 3 Juli 2009, 08:46
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18

För stort prisfokus är den vanligaste orsaken till att tjänsteföretag ratar offentliga upphandlingar. Det visar Almegas undersöking.


Almega, som är en paraplyorganisation för svenska tjänsteföretag är i Almedalen för att uppmärksamma de tjänsteproducerande företagens betydelse för den svenska ekonomin.

I organisationen ingår bland andra Medieföretagen, som är resultatet av att Medie- och Informationsarbetsgivarna (MIA), arbetsgivardelen i Tidningsutgivarna (TU) och SRAO gått samman.

I bagaget har Almega en rapport som baseras på en undersökning bland organisationens medlemsföretag. Den visar att 55,6 procent av de tillfrågade företagen aldrig deltagit i en offentlig upphandling.

Mer än hälften, 57 procent, av dessa säger att den främsta orsaken till att de ratar offentliga upphandlingar är den stora fokuseringen på pris.

– Vi vill få bort fokus på lägsta pris ur upphandlingar av tjänster och få mer fokus på funktion och kvalitet, sade Inger Jonasdotter, branschansvarig för Almega Serviceentreprenörerna, på Almegas seminarium.

En knapp tredjedel av företagen som inte deltar väljer att göra det då de anser att offentliga upphandlingar är för komplicerade.

Enligt rapporten är främst de mindre företagen som väljer att inte delta i spelet om de drygt 500 miljarder kronor som offentliga uppdrag varje år beräknas omsätta.

Bara 13 procent av de tillfrågade företagen svarar att de offentliga upphandlingarna fungerar bra eller mycket bra, medan 63 procent svarar att de fungerar mindre bra eller dåligt.

– Det är nedslående siffror, sade Inger Jonasdotter.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.