Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Primes vinst minskar

Publicerad: 21 Augusti 2013, 12:21
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

UPPDATERAD. Sveriges mest internationellt prisade pr-byrå blir allt mindre lönsam, kan Dagens Media berätta. Både byråintäkt och resultat minskar.


Ämnen i artikeln:

PrimePrime PR

Som Dagens Media tidigare har berättat har tuff konkurrens och en bister konjunktur, med prispress som följd slagit hårt mot flera av landets pr-byråer.

Ett antal av landets större byråer landar på minusresultat för 2012.

Även Prime, som skördat stora kreativa framgångar, exempelvis med fyra lejon i Cannes i år, har fått se både byråintäkt och resultat minska, kan Dagens Media berätta.

Under byråns brutna räkenskapsår 2012/2012 (som slutade sista april i år) landade byråintäkten på 148 miljoner kronor. Det är en miljon mindre än året innan.

Resultatet minskade med fyra miljoner kronor till 15,6 miljoner kronor.

Det gör att vinstmarginalen för Prime, som även innefattar United Minds och Prime MarkCom, nu ligger på 10,4 procent. Under rekordåret 2009/2010 var samma siffra 17,8.

Trots minskningen tillhör dock Prime den relativt lilla skara pr-byråer som har en vinstmarginal på över tio procent.

I en intervju med Dagens Media innan sommaren, innan siffrorna var klara, var grundaren Carl Fredrik Sammeli självkritisk.

– Vi har en utplanad tillväxt, även om våra resultat är okej. Vi är inte fantastiska. Är man fantastisk på att spotta ut innovationer i sin kategori måste det resultera i tillväxt. Annars är man inte fantastisk, sade han då.

En anledning till den utplanade tillväxten är att ett stort antal medarbetarare, däribland flera nyckelpersoner, har lämnat Prime.

Bland dem finns Johanna Rehnvall och Fredrik ”Feffe” Andersson, som jobbat med Carl Fredrik Sammeli i decennier.

Dagens Media har sökt Markus Gustafsson, vd och koncernchef för Prime. Byråns pressansvarige Hampus Knutsson lämnar följande kommentar.

– Under tolv år så växte vi snabbast och blev den största pr-byrån i Sverige. Så även om vi håller lönsamheten under en tuff konjunktur utan att tumma på kvalitet i leveransen, så är det ju naturligvis frustrerande att vi inte växer i samma takt just nu. En av förklaringarna är att vi har varit inne i både en ägar- och generationsväxling som tar lite tid, skriver han i ett mejl till Dagens Media och fortsätter:

– Samtidigt ser vi positivt på att den generella strukturomvandlingen inom kommunikationsindustrin går i den riktning vi har predikat sedan starten då egna- och förtjänade kommunikationslösningar vinner mark relativt sett de köpta medierna. Den utvecklingen accelererade efter finanskrisen och sker nu i snabbare takt än någonsin, vilket gagnar vårt sätt att göra kommunikation.

 

FEM ÅR MED PRIME – HÄR ÄR ALLA SIFFROR:

  12/13 11/12 10/11 09/10 08/09
Omsättning (mkr) 188,1 174,5 175,7 166,6 130,6
Byråintäkt (mkr) 148,1 149,2 150,1 135,7 109,4
Resultat  (mkr) 15,6 19,5 19,9 24,1 16
Anställda 124 125 118 90 87
Byråintäkt/anställd (kr) 1194 1194 1272 1508 1257
Vinstmarginal % 10,4 12,9 13,1 17,8 14,1

 

LÄS ÄVEN:

 

Fem år med Prime – alla siffror

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PrimePrime PR

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.