Prime lanserar innovationsgrupp för dataanalys

2017-05-29 10:57  
David Orlic, Kaya Hatcher, Markus Larsson och Mehrdad Mamaghani. Foto: Pressbild

UPPDATERAD. Prime storsatsar på data och digitalt och lanserar den nya innovationsgruppen Prime Developement. "Det finns ett behov av att samla kompetens inom kommunikation och digitalisering till en helhet i rådgivningen", säger innovationschef David Orlic.

Kommunikationsbyrån Primes innovationschef David Orlic samlar en ingenjör, en doktor i matematisk statistik och en digital producent i en ny innovationsgrupp kallad Prime Development.

Syftet är att möta kundernas behov av dataanalys och digital rådgivning, med målet att bygga en ny typ av leadbyrå.

Prime Development ska leverera datadriven analys och digital utveckling med ett erbjudande som sträcker sig från strategisk rådgivning till prototyping och produktion av tekniska plattformar.

– Kommunikation och digitalisering är de två starkaste förändringskrafterna idag. Digitalisering förändrar beteenden, kommunikation förändrar attityder. Samtidigt verkar de ofta i silos, både i företag och hos konsultfirmor. Vår analys som strategisk partner till stora organisationer är att det finns ett behov av att samla de här kompetenserna till en helhet i rådgivningen. I det avseendet speglar den nya gruppen det sätt som Prime alltid har jobbat på, till exempel som när vi integrerade hållbarhet i kommunikationen för att kunna driva ett övergripande förändringsarbete, säger David Orlic till Dagens Media.

Det nybildade teamet består förutom av David Orlic själv, av analytikern Markus Larsson, statistikern Mehrdad Mamaghani, digitala producenten Kaya Hatcher.

Prime Development kommer arbeta integrerat med byråns andra discipliner inom bland annat hållbarhet, corporate reputation och marknadskommunikation för att kombinera spetskompetens med helhet i rådgivningen.

– Kaya, Mehrdad och Markus har alla väldigt imponerande cv:n. Det här skiljer sig från många andra innovationserbjudanden i vår sektor för att vårt fokus inte är att skapa coola kampanjer eller göra korta uttag, utan att verkligen jobba långsiktigt och värdeskapande. Prime har alltid varit en plats för människor med kompetens från många olika sektorer, så det kanske är en större nyhet för kommunikationsbranschen med en doktor i matematisk statistik än vad det är för oss, fortsätter David Orlic.

Det mest intressanta vid nya rekryteringar är att hitta kombinationen av kompetens inom digitalisering, maskininlärning och digital produktion, säger han.

– Jag tror starkt på att kombinera datadriven analys och strategi med kreativ spets. Det är någonting som många i branschen pratar om idag, men bevisbördan ligger snarare i att göra. Vårt nya team är byggt för det.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt