Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pr-trions nya gig – startar innovationslab

Publicerad: 10 juni 2015, 11:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 11:58

Fredrik "Feffe" Andersson, Martin Borgs och André Assarsson startar techbolag.


Det nya företaget, MIltton Labs, ska ta fram nya digitala tjänster inom bland annat kommunikation, ledarskap och relationsskapande.

– Vi är heavy users och ska skapa de verktyg vi själva saknar. Förhoppningsvis till glädje för fler än oss själva, säger Martin Borgs till Dagens Media.

Idén till det gemensamma bolaget väcktes under innovationsfestivalen South by Soutwest i Texas i mars, berättar Fredrik Andersson för Dagens Media.

– Där insåg vi att vi tre, Martin med sin film- och pr-bakgrund, André med sina erfarenheter inom digital strategi, och jag med snart 20 års erfarenhet från pr-branschen, skulle starta något ihop, med digitala och globala ambitioner, säger han.

Fredrik Andersson arbetade i 15 år på Prime, bland annat som chef för public affairs-delen. Han var en av byråns delägare och partners när han lämnade Prime för drygt två år sedan.

– Min karantän gick ut i början av året.

Martin Borgs är dokumentärfilmare och ligger bland annat bakom filmen "Någon annan betalar". Han har även en pr-bakgrund från dåvarande Hill & Knowlton, och som Skattebetalarnas Slöseriombudsman.

André Assarsson är digital kommunikationsstrateg och har jobbat med ihop med Fredrik Andersson på Prime.

I ryggen har Miltton Labs den finska kommunikationsbyrån Miltton, som är huvudägare.

– Det är Milttons muskler som gör det möjligt att bygga de verktyg som vi behöver, säger Martin Borgs.

Än så länge består bolaget av de tre grundarna men fler medarbetare är på väg in, främst i form av kodare och programmerare.

– Det ska vara fler kodare än konsulter i bolaget, säger Martin Borgs.

Intäkterna ska komma från försäljning av digitala tjänster och från rådgivning kring bland annat digital kommunikation.

– Utgångspunkten är att även rådgivningen behöver utgå från en ny digital verklighet, nu när så många branscher stöps om och strukturomvandlas. Då kan man inte hålla fast vid äldre tiders rådgivning, vilket vi tyvärr fortfarande ser för mycket av, säger Martin Borgs.

Enligt startup-trion, som har lokaler i Tändstickspalatset i Stockholm, är man redan i full gång med en rad kunder och uppdrag.

Bland annat håller man på att utveckla ett "Uber för kommunikatörer" för att "organisationera den talang som finns inom kommunikation på ett smartare sätt".

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev