Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Pr och information omsätter 35 miljarder

Investeringarna i pr och information ökade med 2 procent under 2010 jämfört med 2009.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 15 Mars 2011, 09:15
Uppdaterad: 06 December 2015, 15:17

Ämnen i artikeln:

Precis

2009 tappade branschen för första gången sedan mätningarna i Informationsindex startade. Förra året återhämtade sig branschen dock något och omsatte 34,6 miljarder kronor.

Enligt mätningen spår 35 procent av företagen att man får en ökad budget nästa år och nästan lika många, 34 procent, kommer att ha en oförändrad budget. Av pengarna som omsätts i branschen går hälften till personal.  En kommunikationsavdelning har i genomsnitt 7,6 personer anställda. Flest kommunikatörer har landstingen, i genomsnitt 14,7, därefter myndigheter med 11,4 anställda i genomsnitt och börsnoterade företag med fler än 500 anställda, vilka har i genomsnitt 11,1 anställda.

De budgetansvariga i undersökningen tror att satsningar på sociala medier, digital kommunikation och branding kommer att öka. IR, CSR och köpta produktionstjänster är det däremot få som tror kommer att få större betydelse i budgeten.

Informationsindex tas fram av Sveriges Informationsförening och Precis.

Mer om Informationsindex

Mätningen genomförs via webbenkät som skickas till ett urval om 904 medlemmar i Sveriges Informationsförening, i huvudsak informationsdirektörer och informationschefer. 382 respondenter deltog i undersökningen.

Metoden i årets mätning har skärpts till något, vilket innebär att färre företag och organisationer är med i mätningen. Detta gör att Informationsindex ser ut att ha gått ner. Tidigare års index har räknats om för att kunna jämföras.

Ämnen i artikeln:

Precis

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.