Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pr-cheferna om Springtime-köpet: "Inte hotade"

Publicerad: 28 April 2014, 12:20
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:39

Hallvarsson & Halvarsson Group blir rejält mycket större när byrån köper Springtime. Så här tycker konkurrenterna om affären.


Ämnen i artikeln:

Hallvarsson HalvarssonSpringtime

Som Dagens Media berättade tidigare i dag köper Hallvarsson & Halvarsson Group konkurrenten Springtime.

Detta med målet att förbättra gruppens erbjudande inom bland annat marknadskommunikation.

Tillsammans kommer bolagen att omsätta runt 250 miljoner kronor och ha 160 anställda, vilket fått Hallvarsson & Halvarsson Groups vd Martin Petersson att kalla företagen han leder för "Sveriges största kommunikationsgrupp".

Johan Hallsenius är Sverigechef på pr-byrån Kreab:

– Jag vill bara önska dem ett stort och varmt lycka till. Det är kul att det händer någonting och att det sker en strukturaffär av den här storleken. Det är nog bra både för branschen och för dem, säger han till Dagens Media.

Han är inte överraskad över affären.

– Det har ju rört sig i ägarleden på båda företagen och det har jag snappat upp. Men visst, jag hade ingen bild av att ett förvärv skulle ske.

Påverkar det här rent konkurrensmäsigt?

– Jag tror inte att det förändrar konkurrenssituationen på något avgörande sätt. Men det är klart, Hallvarsson & Halvarsson och Springtime är formidabla och duktiga konkurrenter var för sig och det kommer de fortsätta att vara, säger Johan Hallsenius och fortsätter:

– I ett kort perspektiv kommer de att få ägna ganska mycket tid åt interna frågor men när det är avklarat kommer de nog att bli starkare, men inte på ett avgörande sätt för oss.

Även Annika Sjöberg på Gullers Grupp, som nyligen köpte upp Sargasso Kommunikation, tycker att affären är spännande.

– Det är intresant med sådana här stora affärer som förändrar marknaden. Det möblerar ju om lite i listorna.

Känner ni er hotade av affären?

– Jag vet inte om jag känner mig så hotad. Vi möter varken Halvarsson & Halvarsson eller Springtime så ofta i upphandlingar. Men det är roligt att fristående independentbyråer väljer att gå ihop till en stor byrå.

Patrik Westander är vd på Westander:

– Alla nyheter om byråuppköp och samgåenden är bra nyheter. Jag blev glad när Gullers häromveckan köpte lilla Sargasso och ännu gladare när Hallvarsson & Halvarsson nu köper betydligt större Springtime. En fragmentiserad pr-bransch med många småbolag och frilansare är synonymt med kortsiktighet och stor prispress, säger Patrik Westander till Dagens Media och fortsätter:

– Pr-branschen behöver fler större byråer med gott självförtroende som kan konkurrera med hög kvalitet. JKL är ett bra exempel på en byrå som fungerar som företagsekonomisk ledstjärna åt oss andra. De har successivt höjt sin byråintäkt per anställd och skapat utrymme för både en positiv löneutveckling och god lönsamhet, säger Patrik Westander.

Dagens Media har sökt Primes vd Markus Gustafsson för en kommentar. Byrån har bett att få återkomma.

Dagens Media har också sökt JKL Groups vd Maria Grimberg för en kommentar. Hon hänvisar dock till Sverigechefen Anna Grönlund Krantz, som dock inte vill kommentera affären.

" Vi har dessvärre ingen kommentar att ge", skriver hon i ett sms till Dagens Media.

LÄS OCKSÅ:

Dante Thomsen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.