Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Postnords kommunikationsdirektör Per Mossberg slutar

Publicerad: 19 Juli 2017, 08:58
Uppdaterad: 19 Juli 2017, 15:39

Per Mossberg lämnar över sitt jobb som kommunikationsdirektör på Postnord under hösten.

Det har blivit dags för Postnords kommunikationsdirektör Per Mossberg att gå i pension. Hans efterträdare blir Thomas Backteman. "Det känns naturligt för mig att nu ägna mig åt andra saker", säger Per Mossberg till Dagens Media.


Ämnen i artikeln:

PostNordSveriges Kommunikatörer

Skiftet kommer att ske under hösten, innan Per Mossberg går i planerad pension till årsskiftet.

Per Mossberg har varit anställd på Postnord, tidigare Posten, sedan 2004. Han är också ordförande för Sveriges kommunikatörer.

Thomas Backteman är partner hos kommunikationsrådgivaren Hallvarsson & Halvarsson, och har där ett särskilt ansvar för erbjudandet inom transaktionsområdet. Han har tidigare bland annat varit kommunikationsdirektör för Swedbank och Studsvik.

– Det är en man som jag anställde på Näringslivets ekonomifakta för 25 år sedan när han var en ung ekonom. Det var en bra rekrytering då och jag är övertygad om att det är en bra rekrytering även nu. Det känns skönt för mig att lämna över till en bra person och jag har en bra ledningsgrupp och bra medarbetare här på Postnord. Det känns rätt naturligt för mig att nu växla om och ägna mig åt andra saker, säger Per Mossberg till Dagens Media.

Vet du vad du ska göra nu?

– Nej, inte i detalj, men jag ska inte bli heltidspensionär. Jag  kommer att fortsätta ägna mig åt kommunikation i olika former. Jag är ordförande för vår yrkesorganisation Sveriges Kommunikatörer och är det ytterligare fram till 2019, så det kommer jag att kunna lägga lite mer tid på. Jag har också en del frågor om att gå tillbaka till det jag en gång var, det vill säga rådgivare i kommunikationsfrågor. Det känner jag att jag vill göra, men det får komma så småningom.

Hur ser du tillbaka på din tid på Postnord?

– Det har varit 13 år av intensiv förändring. När jag tillträdde 2004, på dåvarande svenska Posten, var det ett företag som var ordentligt skakat av dåligt förtroende från omvärlden och av att man haft en ekonomisk nedgång. Det var mycket fokus på att få upp image och förtroendesiffror. Mycket inträffade under årens lopp med uppköp och förändring av varumärket. Vi upplevde en dramatiskt digitalisering, vilket innebar att mycket av kärnaffären minskade, och vi gick samman med Post Danmark och bildade PostNord.

– Postnord har gått från att vara ett brevföretag med en del logistikverksamhet till att bli ett logistikföretag med brevdistribution, och från att vara ett svensk företag till ett nordiskt. Vi är faktiskt ett helt annat företag som fortfarande har gott om utmaningar, men också stora möjligheter.

– När det gäller just min position och vad som är karakteristiskt där, så finns det ett ökat opinionsberoende från såväl kunder och mottagare, som från det politiska systemet, samt en digitalisering av kommunikationsarbetet som har inneburit stora skillnader.

Mikaela Åkerman

Mikaela.Akerman@dagensmedia.se


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev