Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag23.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Posten startar avbruten reklampitch

Publicerad: 17 September 2009, 06:04
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:14

Posten förbereder att återuppta den reklambyråpitch som avbröts i samband med samgåendet med danska Posten.


I somras fusionerades danska och svenska Posten. Nu pågår arbetet med gemensamma kommunikationslösningar för hela koncernen. Inom kort presenteras den nya kommunikationsledningen, och därefter är det dags att hitta en reklambyrå som kan hantera hela koncernen.

– Vi påbörjade en pitch för ett par år sedan men lade den på is i samband med fusionen, och valde att fortsätta med Åkestam Holst. Ambitionen är att fortsätta den pitchen så småningom, säger Postens kommunikationsdirektör Per Mossberg till Dagensmedia.se.

Byråjakten beräknas dra igång igen om några månader.

– Inget urval är gjort än men det naturliga är att vi tittar på byråer som kan hantera hela koncernen. Det kan även tänkas att vi skär genom koncernen och anlitar en byrå för privatdelen, och en för företagsdelen, säger Per Mossberg.

Det är inte bara Åkestam Holst som kan komma att hänga löst. Posten söker koncerngemensamma lösningar även inom andra kommunikationstjänster. I dag jobbar svenska Posten bland annat med mediebyrån IUM och sponsrings- och eventbyråerna PS Communication och Fieldwork.

– En fråga vi funderar över är om vi ska ha en separat webbyrå eller anlita en reklambyrå med webbkompetensen knuten till sig. Jag känner mig öppen för att titta på olika alternativ, webben blir en allt mer central del av marknadsföringen.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.