Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag28.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Posten inleder mediebyråpitch

Publicerad: 4 December 2014, 05:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:20

Posten upphandlar ny mediebyrå.


Ämnen i artikeln:

Posten

Sedan 2008 har Posten, som numera heter Postnord, haft IUM som mediebyråpartner i Sverige. Nu kan byrån förlora uppdraget, när Posten går ut i en omfattande pitch.

– Vi har jobbat med dem förhållandevis länge och nu börjar vi närma oss den bortre gränsen för hur långa avtalen brukar vara. Det finns inget missnöje eller schism bakom beslutet, säger Per Mossberg, kommunikationsdirektör på Posten, till Dagens Media.

Upphandlingen innefattar mediebyråsamarbetet i alla nordiska länder. IUM har varit partner i Sverige och Norge medan OMD har varit mediebyrå i Danmark.

– Intentionen är att det ska vara en byrå för alla fyra länderna, men vi brukar inte låsa oss fast vid det.

Ett fåtal byråer har skickat in anbud så här långt. Enligt Per Mossberg är det "avsevärt färre än 25 och avsevärt fler än en". Hur mycket avtalet är värt är inte specificerat.

– Vi har satt avtalet efter historiska medieköp men nu står vi inför en ompositionering av företaget där vi gör varumärkesförändringar. Det gör att det är lite osäkert hur mycket pengar det kan handla om.

Tidigare i år bytte Posten också reklambyrå när Forsman & Bodenfors vann upphandlingen framför Åkestam Holst.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Posten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.