Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Pool vann mest i Gyllene Hjulet

Publicerad: 27 April 2018, 12:15
Uppdaterad: 27 April 2018, 13:26

Pool och Electrolux vann mest på Gyllene Hjulet. F.V: PJ Lindqvist, Oskar Berggren, Johanna Bergbom, Arvid Axland, Erika Boström Therese Andersson, Ann Ålund, Jenny Åberg Hüttner, Linda Tylestedt. Foto: Pool

Kommunikationsbyrån Pool, som tävlade i Gyllene Hjulet för första gången i år, norpade åt sig flest priser under galakvällen: "Vi skulle skickat in fler bidrag", säger grundaren Arvid Axland.


Ämnen i artikeln:

PoolElectrolux

Pool blev byrån som fick med sig flest priser hem från Annexet i går kväll, där tävlingen Gyllene Hjulet hölls, som prisar de bästa insatserna inom sponsring och event.

  – Det blev lite sent igår, men jag är väldigt glad, säger Pools grundare Arvid Axland till Dagens Media.

Det var dessutom Gyllene Hjulet-premiär för byrån.

–Det var första gången som vi skickade in bidrag till tävlingen, och vi var lite osäkra på om vi passade i kontexten, säger han och skrattar lite:

– Vi skulle kanske ha skickat in fler.

Det blev två guld och ett silver för de tre bidrag som Pool och kunden Electrolux skickade in.

AEG Fine-Tune-Dining med Electrolux utsågs till årets internationella och årets hantverk.

I kampanjen byggdes AEG-ugnar om till bord som placerades på ett antal utvalda fine dining-restauranger i Norden.

Ett urval av gäster, de som interagerat mest med annonser för ugnen, handplockades till att få sitta vid de ombyggda borden. AEG-borden kunde användas för att fjärrstyra köket på olika sätt – till exempel till att styra så att den beställda biffen blev mer eller mindre välstekt.

Den andra kampanjen, som även prisades på 100-wattaren tidigare i år, rörde också AEG-varumärket:

AEG Fashion Wash gick hem med ett silver från Gyllene Hjulet, inom kategorin Endorsement.

Med kampanjen visar Electrolux att man utan oro kan tvätta även känsliga material i deras maskiner. För att bevisa det bad Pool och Electrolux att få tvätta Whyreds modeskapare Roland Hjorts kollektion, strax innan det var dags för modeller att äntra scenen i hans kläder under Stockholms Modevecka.

– Vi pitchade in idén till Roland Hjort, som verkligen såg en uppsida med att vara med. Han vill ju kunna använda högkvalitativa material som kanske är lite känsligare, och vill att folk ska våga använda och tvätta kläderna, säger Arvid Axland.

De var ett gäng på tio personer från Pool och Electrolux, som firade framgångarna på gårdagens gala.

– Det blev en del champagne i baren, säger Pool-grundaren, som passar på att hylla sin kund.

– Heder åt Electrolux, som verkligen har vågat köra på och prova djärva grepp i sin kommunikation. De har gått ifrån att vara ganska produktdrivna och traditionella i sin marknadsföring till upplevelsebaserade, och har verkligen visat att det går att prata om även tvättmaskiner på ett spännande sätt. Det är häftigt att de både tagit sig in på Fashion Week och vågat plocka isär sin ugn i sin kommunikation.

Båda kampanjerna har varit framgångsrika, hävdar Arvid Axland.

– De har visat på jättefin effekt både gällande sälj- och varumärkeskännedom. Och det är roligt att se, med tanke på att Electrolux har varit väldigt modiga, och satsat stort.

Pool och Electrolux på Gyllene Hjulets scen. Foto: Hanna Frick

Janne Naess

Bildredaktör, fotograf och reporter

janne.naess@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

PoolElectrolux

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev