Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Polisen kritiserar Prime

Publicerad: 22 Januari 2016, 08:12
Uppdaterad: 22 Januari 2016, 08:18

Polisen kritiserar den egna pr-byrån Prime.


Ämnen i artikeln:

Prime

Polisen har tagit hjälp av Prime för att förbättra bilden av myndigheten. Sedan november förra året har Prime fakturerat 4,1 miljoner kronor för sitt arbete, skriver Dagens Nyheter.

Polisen har cirka 200 anställda kommunikatörer. Flera av dem ifrågasätter om samarbetet med Prime är värt pengarna.

Enligt Dagens Nyheter ska exempelvis Primes omgörning av interntidningen Svensk Polis varit undermålig.

– Primes förslag såg ut som ett reklamblad och har nu åkt i papperskorgen. För att rädda det hela har en annan byrå tagits in som ska fakturera polisen genom Prime, berättar en källa för Dagens Nyheter.

Primes vd Markus Gustafsson ska ha fått en egen kontorsplats i polishuset på Kungsholmen i Stockholm, vilket också kritiserats internt.

Enligt Polisens presstalesman i Uppsala, Christer Nordström, har samarbetet inte gett något resultat.

– I det besvärliga läge som polisen befinner sig i just nu menar jag att det inte är den här sortens satsningar vi behöver. I stället borde allt handla om att stärka kärnverksamheten, säger han till Dagens Nyheter.

Polisen har tecknat ett ramavtal med Prime som sträcker sig över tre år och är värt 25 miljoner kronor.

Upphandlingen har tidigare kritiserats av Daniel Claesson och Ulrika Sandhill, seniorkonsulter på Andréasson PR, som inte ansåg att det ingick i Polisens uppdrag att marknadsföra myndigheten.

Istället uppmanade de branschen att bojkotta upphandlingen.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Prime

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.