Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Planerar pakt mot SvD och DN

Publicerad: 16 November 2010, 09:36
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:31

I ett hemligt mejl, som dagensmedia.se har tagit del av, uppmanar Promedia landets största mäklare att ansluta sig till en pakt mot SvD och DN - och låta Promedia pressa priserna. "Ni har så stor makt att ni kan välja om Magasinet ska försvinna", skriver mediebyrån.


I mejlet, som gått ut till ett 20-tal mäklare, föreslår Promedia att de 25 största mäklarna går ihop och gör gemensam sak mot Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter.

"Genom att nu samarbeta som grupp kan vi förändra era annonskostnader avsevärt till det bättre. Hur går vi till väga? Vi bildar en ekonomisk förening där de 25 mäklarföretag som vi varit i kontakt med ingår, vi kallar det PREMIUMMÄKLARNA", skriver skriver Promedia i mejlet som dagensmedia.se tagit del av.

Samtidigt föreslår man att Promedia blir exklusiv partner till mäklarna.

”Promedia som är vana att förhandla med dagstidningarna får ert mandat att föra er talan gentemot SvD och DN, ni har så stor makt tillsammans i grupp att ni kan välja om ni vill att Magasinet ska försvinna”.

Situationen för bostadsannonser har förändrats den senaste tiden då Dagens Nyheter relanserat sin bilaga i ett försök att ta igen förlorade pengar till SvD:s Magasinet, som dominerat marknaden de senaste åren.

”Eftersom DN nu är ute och hårdlanserar sin nya tidning med mycket fördelaktiga priser finns möjligheter att spela DN och SvD mot varandra”.

Johan Petersen, vd på Promedia, säger att en extern konsult till Promedia har författat mejlet.

– Vi försöker säga till mäklarna att det är bra om de har en mediebyrå, det handlar om stora volymer och många har inte det i dag, säger han.

Han säger vidare att mejlet ska ses som en uppmaning att det är dags att agera, då marknaden börjat röra på sig ordentligt.

– Vi blev kontaktade av en större morgontidning som tyckte att det var aggressivt formulerat. Men det var inte heller avsett för honom.

Att Promedia försöker få en hel marknad att gå samman mot medierna vill han inte gå med på.

– Det är inte mot medierna, det är tillsammans med medierna egentligen. Det är en förhandlingssituation.

I mejlet från Promedia diskuteras också en tidning med namnet Wisning, som skulle startas av mäklarna själva. Sannolikt var tanken att bli en motvikt mot SvD:s dominans och ett försök att pressa ned priserna på marknaden. Men i och med Dagens Nyheters satsning rann planerna ut i sanden.

– Det var en idé som fanns där jag har hjälpt till att konsulta med, säger Johan Petersen.

Var det ett misstag att skicka mejlet?

– Det är ledsamt att inte bara de avsedda mottagarna fick det. Det var ett referat av ett möte.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.