Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Plan väljer Naked

Publicerad: 30 juni 2009, 08:20
Uppdaterad: 6 december 2015, 16:19

UPPDATERAD. Tio pr-byråer, reklambyråer och mediebyråer tävlade om Plan Sveriges uppdrag. Naked vann.


Biståndsorganisationen Plan Sverige bjöd in tio byråer för att pitcha på reklam- pr- och mediebyråuppdraget.

Briefen omfattade övergripande kommunikationsstrategi och tre kampanjer under året. Den vinnande byrån ska också skapa aktiviteter kring Faddergalan i TV4. Fokus låg på erfarenhet av sociala medier.

Byråer från flera olika skrån deltog. Enligt uppgifter till Dagensmedia.se pitchade Digitas, Volontaire, Sund och Scream på uppdraget. Som slutligen alltså gick till Naked.

–  De ska hjälpa oss med hela vår marknadskommunikation. De har en hel del goda idéer som vi knådar just nu, säger Marika Hjelm Siegwald., kommunikationschef på Plan.

Plan, en global barnrättsorganisation som är verksam i 66 länder, jobbar i Sverige med att engagera människor till att bli faddrar eller på andra sätt stödja barn och deras familjer i utvecklingsländer. Naked ska nu hitta sätt att driva insamling till organisationens verksamhet.

– Samtidigt vill vi naturligtvis höja kännedomen om oss och om det vi gör också, säger Marika Hjelm Siegwald.

Hon nämner pr, sociala medier, mediasamarbeten och gerillamarknadsföring som huvudkanaler för Plan Sverige.

– Vi försöker vara så kostnadseffektiva som det bara går i vår kommunikation, det har vi som har 90-konto krav på oss att vara.

Pitchen gick enligt Marika Hjelm Siegwald till på ett okonventionellt sätt.

– När man gör en traditionell pitch blir det ofta inte integrerad kommunikation utan alla håller sig till sitt skrå. Reklambyrån tar lead och de andra får rätta sig efter det. Vi bjöd in till en öppen pitch och bad de inblandade att hitta varandra i olika konstellationer.

Naked pitchade dock som en enhet.

– Inom sociala medier har Naked god erfarenhet. Men i deras upplägg ingår att köpa in konsulter när man saknar kompetens.

Naked, som startades av Starcom-avhopparna Johan Falk och Fredrik Svensson, har nu bland annat Lego, Unibet, Bacardi och RFSU på kundlistan.

Arbetsgrupp på Naked:

Johan Falk, ZekeTastas, Fredrik Svensson, Frida Berg och Christoffer Dymling.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.