Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pitchfeber hos SI

Publicerad: 5 November 2010, 05:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:33

Svenska Institutet är i upphandlingstagen. Nyligen knöt man till sig sex kommunikationsbyråer – och nu börjar jakten efter en byrå för omvärldsbevakning och medieanalys.


– Vi gör mycket själva men ibland saknar vi spetskunskapkompetens eller har för lite resurser. Då kan vi behöva stöd av olika byråer, säger Jenny Hagblom, press- och informationsansvarig på SI.

Totalt sex byråer har fått uppdrag av SI, inom två kategorier, varumärkes- och konceptutveckling och strategisk kommunikation.

Byråerna inom det första området är Volontaire, Neumeister, och Peyron Mind Your Brand. Vinter, Strandberg Haage och Burson-Marsteller ska hjälpa SI med pr.

Myndigheten spenderar runt 200 000-300 000 kronor årligen på strategisk kommunikation, och en liknande summa på varumärkesutveckling.

- Vi ska bland annat titta på hur vi kan bli bättre på att konceptualisera, paketera och kommunicera vår kunskap och vår verksamhet mot de målgrupper som är viktiga för oss, säger Jenny Hagblom.

För en tid sedan satte SI en kommunikationsplattform för Sverige som varumärke, Sverigebilden 2,0.

- Självklart kan det finnas anledning att utveckla och justera den framöver. I dagsläget finns dock inga planer på att ändra på något i plattformen. Den tolkas på olika sätt beroende på ämnesområde och målgrupp.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.