Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag04.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pensionsmyndigheten söker byrå

Publicerad: 15 Oktober 2015, 12:06
Uppdaterad: 6 December 2015, 20:25

Pensionsmyndigheten inleder en upphandling om strategisk kommunikationsrådgivning.


Ämnen i artikeln:

KärnhusetPensionsmyndigheten

För en knapp månad sedan gick Pensionsmyndigheten ut i en upphandling gällande kreativ kommunikationsbyrå, ett uppdrag som Kärnhuset har i dag.

Nu inleder myndigheten ytterligare en upphandling, den här gången rörande ramavtal för strategisk kommunikationsrådgivning. Det är första gången som Pensionsmyndigheten väljer att dela upp kommunikationsuppdraget på två byråer.

– Vi ser behovet av en sådan uppdelning. Vi ställer ganska höga krav och vi tror att det är bäst om de som är specialiserade ägnar sig åt det de är bäst på, säger Sofia Wagner, chef för kommunikationsenheten på Pensionsmyndigheten, till Dagens Media.

Bakgrunden till upphandlingen är att kännedomen om Pensionsmyndigheten fortfarande är relativt låg. Ambitionen är att arbeta fram en ”strategisk sammanhållen kommunikation där marknadsförings-, pr-, content- och onlinestrategi integreras och tydligare kopplas till den övergripande kommunikationsstrategin.” Byrån som får uppdraget ska även hjälpa myndigheten med kriskommunikation och omvärldsanalyser.

– Pr behöver vi inte så mycket hjälp med, det sköter vi själva, det är mer varumärkesstrategier, strategisk rådgivning och analys, både internt och externt. För det kreativa är vi ute efter att faktiskt titta på koncept och utformning. Det ska göras utifrån en strategisk plattform.

Vilken är er största utmaning kommunikativt?

– Vi behöver hjälp med att nå ut till våra pensionssparare och pensionärer. Vår utmaning är ju att vi ska förklara pension ganska enkelt, att det viktigaste är att man arbetar och betalar skatt och att man har tjänstepension, säger Sofia Wagner.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.