Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

onsdag12.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Pengarna blev Nakeds fall

Publicerad: 9 juli 2013, 14:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:40

UPPDATERAD. Det var ekonomiska förluster som ledde till reklambyrån Nakeds nedläggning i våras.


Ämnen i artikeln:

Naked

I våras berättade Dagens Media att reklambyrån Naked slagit igen.

Både byråns cd Christoffer Dymling och Nakeds globala vd Richard Dunmall valde då att tiga om orsakerna.

Det står nu klart att ekonomiska förluster låg bakom nedläggningen.

Nakeds årsredovisning för det brutna räkenskapsåret 1 juli 2011 till 30 juni 2012 visar ett rörelseresultatet på minus 7 miljoner kronor jämfört med 8,6 miljoner kronor under samma period 2010/2011.

Omsättningen för 2011/2012 var 17,3 miljoner kronor, jämfört med 53 miljoner kronor för motsvarande period under 2010/2011.

Johan Falk, vd på Naked i Sverige, sade i mitten på maj förra året i en intervju med Dagens Media:

"Anledningen till att vi tjänar så mycket pengar är att vi har varit inne i en tillväxtfas".

Redan samma höst började penningproblemen.

I slutet på förra året berättade Dagens Media att Naked tvingats ersätta redovisningsbyrån Q1 med drygt 170 000 kronor plus rättegångskostnader. Q1 hade lämnat in en stämningsansökan mot Naked Communications, för att byrån inte har betalat Q1:s fakturor.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

Naked

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.