Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Peacock byter namn - och får mexikanskt storuppdrag

Publicerad: 2 september 2010, 04:00
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:40

Mexikos turistbyrå har gett Peacocks digitalbyrå uppdraget att marknadsföra landet globalt. Peacock passar samtidigt på att byta namn på byrån som beräknas växa med 500 procent i år.


Peacock Digital har utsetts som Mexikos globala digitalbyrå efter en pitch. Mobilapplikationen Visit Mexico är det första resultatet i samarbetet.

– Peacock Digital har blivit en av världens ledande app-utvecklare under namnet Lonely Duck. Verksamheten växer enormt just nu, säger Magnus Rosengren, vd för Peacocks reklambyrå och ansvarig för att utveckla nya verksamheter.

Peacock Digital har sedan tidigare arbetat med flera internationella kunder, bland annat Puma. Byrån hette fram till nyligen Lonely Duck, men har nu bytt namn för att visa tydligare att den ingår i Peacocks bolagssfär – ett led i en större förändring.

Peacock startade sin reklambyråverksamhet 2006. Sedan dess har verksamheten utvecklats till fem bolag – reklambyrån Peacock, Peacock Retail, digitalbyrån Lonely Duck med mobilprofil, designbyrån Peacock Redesign och ett nystartat filmproduktionsbolag. Dessutom deläger byrån Nordic Brands med varumärkena Pelle Vävare och Borås Cotton och driver en NK-butik. I år ska verksamheten renodlas.

– Vårt mål är att jobba mer gränslöst med kommunikation och ha en lite bredare repertoar i hur man löser problem än andra byråer. Nu har vi kommit fram till att vi bara ska använda varumärket Peacock så att det blir mindre rörigt, säger Magnus Rosengren.

Reklambyrån Peacock, som är det största Peacock-bolaget, omsatte drygt 15 miljoner kronor i fjol och gjorde ett nollresultat, vilket var betydligt sämre än 2008 då byråns rörelseresultat var 2,5 miljoner kronor.

– Det beror på lågkonjunkturen och att vi har investerat en hel del i nya verksamheter och köpte ut två av delägarna - Jon Rönnström och Marcus Holmlund, säger Magnus Rosengren, som är grundare och huvudägare av bolagsfamiljen tillsammans med Peter Fjäll.

Rossen Lingbell från Embrink Design driver designbyrån som startade i våras och Anders Ekman är vd för Peacock Digital. Digitalbyrån omsatte knappt två miljoner kronor i fjol och rörelseresultat var 300 000 kronor, men i år beräknas byrån omsätta fem gånger så mycket. Numera jobbar en tredjedel av Peacock-byråernas drygt 30 anställda på Peacock Digital.

Peacock har även anställt nio personer på senare tid. I måndags började Mikael Söderblom, Kristin Bergem och Larni Byrne hos Peacock – alla med en digital profil.

– Vår tes är att all form av kommunikation kommer att ske via mobila enheter som är kopplade till nätet och då ser lösningarna lite annorlunda ut. Det gör att vi rekryterar människor som kan bidra till den förändringen, säger Magnus Rosengren.

Kristin Bergem är i grunden industridesigner. Hon är en av personerna bakom Samsung Shakedown, som vann guld och silver i Cannes och har även jobbat på AKQA och DDB i London. Micke Söderblom har ett förflutet i London på byråer som R/GA, TBWA  och DDB. Den digitala strategen och producenten Larni Byrne har bland annat arbetat på Saatchi i Sydney.

– Planen är att anställa ännu fler och vara 50 personer nästa år och sitta i gemensamma lokaler, säger Magnus Rosengren.

På kundlistan finns bland annat Spendrups Loka och Norrlands Guld, Seven Eleven, Puma och Gevalia.

– Jag tror att i år blir ett okej år ekonomiskt, men att nästa år blir fantastiskt eftersom vi nu är igång och producerar en massa som förmodligen blir klart först nästa år, säger Magnus Rosengren.

Nyanställda Mikael Söderblom, Kristin Bergem och Larni Byrne. Foto: Peacock.

Synnöve Almer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev