Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Partierna rustar för svettig valstrid

Publicerad: 12 december 2014, 07:44
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:17

Kampanjtrötta partier – med skrala kampanjkassor – kastas in i en ny valrörelse. Då kan crowdfunding bli en nyckelfaktor. "Vi har redan en insamling igång för att få våra sympatisörer att skänka", säger Jan Larsson, vice partisekreterare för Socialdemokraterna.


Det kallades ”supervalåret”. 2014, då partierna slogs om väljarna i både EU- och riksdagsval, hade partierna en sammanlagd kampanjbudget på nära 350 miljoner kronor, enligt tidigare kartläggning av Dagens Media.

Siffror från Sifo reklammätningar visar att riksdagspartierna, parat med Alliansens gemensamma kampanj, köpte reklamplats för 411 miljoner kronor under de två valrörelserna. Siffrorna tar inte hänsyn till eventuella rabatter, men speglar heller inte reklaminvesteringar på internet.

Stora delar av kampanjbudgetarna hämtades från partistödet. Inget extra partistöd utgår för ett extraval, som Sverige nu ser ut att gå till i mars.

Därmed väntar kampanjer i två steg för flera partier. Först blir utmaningen att nå ut till medlemmarna för att be om pengar.

Sverigedemokraterna, som genom sitt beslut att gå emot praxis och rösta på oppositionens budget ligger bakom det politiska kaoset, börjar nu samla pengar.

– Det är utmanande. Vi hade inte räknat med en till valrörelse, men vi har en tradition av att göra saker billigt. Vi gör allt internt även i denna valrörelse, säger SD:s kommunikationsstrateg Joakim Wallerstein.

När denna artikel pressläggs är det inte fastställt hur mycket pengar Sverigedemokraterna kan lägga på reklam inför valet. Där­emot antyder Joakim Wallerstein att partiet kommer att söka ekonomiska medel från både medlemmar och lokalföreningar för att finansiera den kommande valkampanjen.

– Vi går just nu igenom hur mycket vi kan mobilisera och vi har en tradition av att ta in medel från medlemmar och lokalföreningar.

Även de större partierna är tämligen oförberedda på det politiska kaos som uppstått. När Dagens Media når Jan Larsson, vice partisekreterare och tidigare valledare för Socialdemokraterna, vet han själv inte vilken roll han kommer att ha i den kommande valrörelsen.

– Vi har inte satt kampanj­organisationen än, säger han.

Partiet sjösatte omedelbart efter beskedet att Stefan Löfven tänker utlysa nyval en medlemsrekryteringskampanj och en insamlingskampanj.

– Crowdfunding, att gräsrötter och andra skeppar in pengar, kommer nog att bli viktigt. Man får tänka mer flexibelt, säger Jan Larsson.

Utmaningarna är flera. Dels handlar det om konkreta detaljer, som att valrörelsen kommer att bedrivas i vintertid – vilket starkt påverkar arbetet i valstugor. Dels att snabbt få fram vad man faktiskt ska kommunicera. Partier som gynnas av ett högt valdeltagande får kämpa mot ett förmodat lägre valdeltagande.

Få tror att återanvändning av de tidigare kampanjerna och budskapen håller.

Socialdemokraternas kommunikationschef Nina Wadensjö tror att alla partier kommer att ”ta sig råd” till denna valrörelse.

– Vi måste göra något nytt, vi kan inte använda samma budskap som tidigare, säger hon.

Sverigedemokraterna har ambitionen att göra valet till ”en folkomröstning” om ökad eller minskad invandring.

En stor fråga är hur de övriga sju riksdagspartierna tänker hantera frågan om flyktingmottagandet och integrationen.

– Vi vill prata om klyftorna i Sverige och vad vi ska göra för att Sverige ska gå framåt och moderniseras. Vi har helt andra svar än Sverigedemokraterna, där står de väldigt ensamma.

Till skillnad från Socialdemokraterna har Moderaterna redan presenterat sin eftervalsanalys.

– Det vi vet från eftervalsanalysen är att vi har behovet att sätta agendan i samhällsdebatten. De frågor vi tycker är viktigast, de om ansvar och ekonomi, kommer att dominera det här valet, säger Per Nilsson, analys- och kommunikationschef på Moderaterna.

Kommer Alliansen att kampanja mer tillsammans nu?

– Ur mitt perspektiv kommer Alliansen vara ännu mer betydelsefull än inför förra valet. Nu har vi två tydliga regeringsalternativ.

Inte heller Moderaterna tror på återanvändning i någon större skala.

– Vi är i ett annat läge nu, så jag tror att allvaret i situationen ställer krav på en mer seriös tonalitet än inför förra valet.

Kommer ni att adressera invandring och integration i er kommunikation?

– I eftervalsanalysen tar vi upp två långsiktiga policyutmaningar, och de kretsar kring välfärden och integrationen. Men de är långsiktiga, politikutveckling tar tid. Den här valrörelsen kommer mer att handla om vem som kommer att ta ansvar för Sverige, det kommer att vara den största frågan.

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev