Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Parken Zoo skaffar ny byrå – och söker marknadschef

Publicerad: 21 januari 2013, 07:27
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:58

Skandalomsusade Parken Zoo byter reklambyrå – men djurparkens ifrågasatta slogan blir kvar.


Ämnen i artikeln:

Care of Haus

Under flera år har djurparken Parken Zoo gjort reklam under parollen ”Räddar världens djur”. En slogan som fick sig en rejäl törn efter Kalla Faktas granskning som visade att Parken Zoo avlivat flera sällsynta djur för att ge plats åt nya.

En påstådd grillfest – där anställda enligt Eskilstuna-Kuriren ska ha kalasat på avlidna gnuer från parken – innebar att ytterligare bensin kastades på elden.

Nu, kan dagensmedia.se berätta, letar Parken Zoo efter en reklambyrå – som ska få den tuffa utmaningen att göra djurparken attraktiv inför nästa säsong.

– Det stämmer. Vi har jobbat med Care of haus i fem år, men det avtalet har nu gått ut, säger Camilla Delac, försäljningschef och medlem i marknadsgruppen på Parken Zoo.

Dessutom ska Parken Zoo rekrytera en marknadschef, ett ansvar som för närvarande sköts av vd:n Torbjörn Bergvall.

När både byrå och marknadschef är på plats börjar det svåra arbetet med att utforma en kommunikationsstrategi som, trots all negativ publicitet, kan göra Parken Zoo till ett attraktivt utflyktsmål inför säsongspremiären.

Camilla Delac vill i dag inte säga något om hur det ska gå till.

– Det är det som vi kommer att ta hjälp av byrån med, säger hon.

Parkens slogan ”Räddar världens djur”, som blivit kraftigt ifrågasatt blir dock kvar, om än tillfälligt.

– Just nu fortsätter vi med den, säger Camilla Delac.

Hur tror du att nästa sommars besökssiffror kommer att se ut?

– Jag hoppas att vi kommer att nå samma nivå som förra året.

Kommer ni att intensifiera marknadsföringen?

– Vi har inte förändrat vår budget på något vis.

Parken Zoo genomför nu en offentlig upphandling för att välja reklambyrå. I uppdraget ingår bland annat reklambyråtjänster, pr, webb samt strategi. Byråer som vill delta ska lämna anbud senast i slutet av februari.

Här är Parken Zoos reklamfilm inför sommaren 2012.

<iframe width="560" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/fbBMhYl4BKw" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

Erik Wisterberg

erik@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Care of Haus

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.