Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag21.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Paneldebatt om byråval: "Kreativa lösningen är inte det viktigaste"

Publicerad: 22 Oktober 2013, 11:55
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:30

Samtal mellan byrå och kund är bättre än kreativa pitcher, anser Björn Borgs marknadschef som medverkade i en paneldebatt om framgångsrika samarbeten under Mediadagen.


Att lyckas hitta rätt – framgångsrika samarbeten mellan byrå och kund var temat under eftermiddagens paneldiskussion på Mediedagen på Berns i Stockholm.

Lina Söderqvist, global marknadsdirektör på Björn Borg tror inte på kreativa pitcher.

– Jag tror att man kommer jättelångt med samtal och att ha ett problem att diskutera kring. Man kan komma långt genom att titta på case, vad byrån har gjort tidigare. För oss på Björn Borg är differentiering och relevans viktigt.

Pio Roscigno, marknadschef på SPP, som nyligen valt byrå, är inne på samma spår.

– Den kreativa lösningen är inte det viktigaste, det är att man får en möjlighet att känna på varandra i ett workshop. Förarbetet är viktigt för oss, att fundera kring vad vi själva är bra och dåliga på och vad vi behöver hjälp med. Hittar man en partner att växa med är det det allra bästa, det handlar om förtroende, men sen är personkemi vansinnigt viktigt. Det måste kännas rätt i magen, säger han.

Jessica Bjurström, vd på Komm, som också medverkade i debatten. Tycker att det kan vara en bra idé att anlita en byråvalskonsult inför byråval.

– Då får man ett antal byråer att jobba mot. Jag gillar tanken på att jobba ihop först, om man kan vara öppna i ett testsamarbete. Tävlingar som Guldägget kan man se som ett öppet bibliotek över vad branschen gjort. Man kan titta på case och fundera på om jag är beredd att jobba så själv som köpare.

– Man måste vara väldigt tydlig med vilken hjälp man behöver, vad är det som kommer göra skillnad för oss. Jag tror på långvariga konsultrelationer, att man stenhårt jobbar åt samma håll. Jag tror på att ha en huvudbyrå som kan hjälpa till med flera saker, inte ha tolv olika för varje kanal. Sen måste man lita på dem och involvera dem i affären. Låt byrån vara kreativ, feedbacka inte med kreativa lösningar.

Ylva Larsson

ylva.larsson@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.