Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

OTW: ”Vi påverkas inte”

Publicerad: 11 Juli 2011, 13:22
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

OTW drabbas inte särskilt hårt av kunden Onoffs konkurs. ”Vi har inte gjort några större jobb sedan i februari”, säger Anders Rask, vice vd på OTW Communication.


Ämnen i artikeln:

OTW

OTW ligger bakom Onoffs personaltidning Onoff Magasinet och har även gjort dr- och webb-tv-kampanjer för elkedjan.

Men på grund av Onoffs ekonomiska problem har samarbetet ebbat ut under våren.

– Vi har gjort några smågrejer under våren, men egentligen har vi inte haft något aktivt samarbete sedan i februari, säger Anders Rask.

OTW har aldrig haft ett löpande avtal med Onoff.

– Till och från har vi gjort större jobb, och bitvis var det ett intäktsmässigt bra samarbete. Men vi har inte budgeterat för intäkter från Onoff och har inga fordringar på konkursboet, säger Anders Rask.

– Våra kampanjer för Onoff hade bra erinran, men uppenbarligen hade de inte tillräcklig effekt på försäljningen.

Han är inte förvånad över att Onoff inte klarade konkurrensen längre.

– Det är en otroligt tuff bransch och så länge Elgiganten och Mediamarkt fortsätter i samma takt trots stora förluster är det svårt för de små aktörerna som Onoff, Siba och Netonnet att hänga kvar. Bara genom att kolla på mediebudgeterna ser man att det är gigantiska skillnader, säger Anders Rask.

Onoff spenderade 118 miljoner kronor brutto på medieköp förra året, enligt Sifo RM, att jämfört med Elgigantens 643 miljoner kronor och Mediamarkts 415 miljoner.

Kristin Djerf

kristin.djerf@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

OTW

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.