Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Optimism hos IRM

Publicerad: 1 Oktober 2013, 09:28
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:32

Under årets andra halva kommer reklammarknaden att stabiliseras för att landa på plus under 2014.


Ämnen i artikeln:

IRM

Årets första sex månader blev tuffa för reklammarknaden. Totalt blev omsättningen 15,5 miljarder kronor, vilket är ett tapp med 4 procent.

Trots att förväntningarna höjts, framför allt på tv-investeringarna prognostiserar IRM att 2013 års siffror kommer att landa på -1,9 procent.

– Reklammarknadens utveckling beror till stor del på utvecklingen för de tre största mediegrupperna: internet, tv och dagspress, säger IRM:s vd Madeleine Thor i ett pressmeddelande.

Hon fortsätter:

– Det vi nu ser är en stark utveckling för tv-reklamen under juli och augusti, något som enligt våra beräkningar kommer att fortsätta under det andra halvåret. Detta är orsaken till att vi nu tror på en stabilisering av reklammarknaden under resten av året.

Det kommer dock att dröja till 2014 innan marknaden återhämtat sig och landar på svarta siffror. Då förutspås tillväxten landa på 1,2 procent och omsättningen bli 31,6 miljarder kronor.

Helen Preutz

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.