Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Onoff i konkurs – kan drabba OTW och IUM

Publicerad: 11 Juli 2011, 12:47
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:04

Elektronikkedjan Onoff begärs i konkurs. Kedjan lade förra året 118 miljoner kronor brutto i medier, enligt Sifo reklammätningar.


Men det är inget mot vad konkurrenterna Media Markt och Elgiganten köper medier för. Media Markt köpte förra året medieutrymme för 415 miljoner kronor brutto och Elgiganten för hela 643 miljoner kronor, enligt Sifo reklammätningar.

Enligt ett pressmeddelande har Onoffs styrelse och ledning under våren arbetat för att hitta lösningar på bolagets lönsamhetsproblem.

Flera sparpaket har genomförts samtidigt som förhandlingar har förts med olika intressenter om att sälja eller fusionera företaget. De har dock inte lett till någon slutgiltig affär. Elektronikjättarna har under flera år befunnit sig i ett intensivt priskrig.

Förutom de 900 anställda som riskerar att förlora jobbet kan ett flertal leverantörer drabbas.

Onoff har under våren satsat hårt på egna webb-tv-program med kändisar som Carolina Gynning och Mikael Persbrandt.

Programmen är framtagna av OTW som även producerar kedjans kundtidning Onoff Magasinet. Onoffs mediebyrå är IUM.

Alldeles nyligen anslöt sig kedjan även till Facebook Deals.

Onoff var dock inblandad i ett omfattande strategiarbete med reklambyrån KIng. Mer om det kan du läsa här.

Dagensmedia.se har sökt Jonas Nilsson, vd på OTW Communication, och Urban Hilding, vd på IUM.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.