Få hela storyn
Starta din prenumeration
Byråer
Publicerad: 23 Juli 2009, 05:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 16:18
One Medias tidigare ägare inom Multinetpartner tar makten över bolaget. "Enbart positivt för oss", säger vd Johanna Fagrell Köhler.
Direktmarknadsföringsbolaget One Media såldes i januari förra året till brittiska IMSG för 128 miljoner kronor. Nu säljer britterna tillbaka 75 procent av aktierna men behåller fortfarande 20,5 procent av sitt aktieinnehav.
IMSG skriver i ett pressmeddelande att försäljningen är ett led i att renodla IMSG:s verksamhet inom handels- och retailmarknadsföring. Försäljningen frigör kapital som istället kan stärka kärnverksamheterna.
– Multinetpartner är visserligen ett norskt bolag men det ägs av svenskar; samma svenskar som ägda One Media innan försäljningen, säger Johanna Fagrell Köhler, vd och koncernchef på One Media.
Vad innebär den här försäljningen för er?
– IMSG drabbades hårt av konjunkturen då de hade stort fokus på emerging markets. Det har varit kämpigt och tufft på många sätt medan det har gått bra för oss på One Media. Vi har växt organiskt under perioden hos IMSG.
Hon säger att One Media, med de tidigare ägarna, nu kan återuppta sina mål.
– Vi ska bli Nordens ledande kommunikationsgrupp inom direktmarknadsföring.
Henrik Widell