Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Byråer

Omnicoms vd om receptet på framgång

Publicerad: 15 Augusti 2013, 11:40
Uppdaterad: 6 December 2015, 13:37

För mediebyrån Omnicom som omfattar OMG, OMD och PHD blev 2012 ett guldår. Vd:n Ola Bergström förklarar framgångarna med långsiktighet och mångfald.


Ämnen i artikeln:

OMDPHDOMGOmnicom

På tio år har Omnicom gått från att vara en av Sveriges minsta mediebyråer till att bli den största resultatmässigt. Under 2012 redovisade byrån ett rörelseresultat på 24,5 miljoner kronor, vilket visar att man är bäst i klassen. Jämfört med föregående år höjde man resultatet med 25,6 procent.

Enligt Ola Bergström, vd på Omnicom är förklaringen enkel:

– Vi har bättre medarbetare och lägre kostnader. Om man ser till sättet vi jobbar har det sett ungefär likadant ut sedan starten. Vi jobbar långsiktigt och strukturellt.

Ola Bergström tror även att mångfalden bland medarbetarna bidrar till att uppnå resultat:

– Hos oss anställer vi människor. Det spelar ingen roll varifrån du kommer. Här finns till exempel fyra världsreligioner och i stort sett alla språk från Medelhavsregionen representerade. Det finns en positiv rörelse framåt i att vi har olika infallsvinklar.

Det Ola Bergström beskriver som "en hälsosam intern tävling" har även burit frukt i form av ett antal priser under Stockholm Media Week.

Under 2012 omsatte Omnicom 1 609 miljoner kronor, medan byråintäkten var 108 miljoner kronor.

– Vi tar inte mer betalt av våra kunder, ändå gör vi större vinst, säger Ola Bergström.

Helen Preutz


Ämnen i artikeln:

OMDPHDOMGOmnicom

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev