Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

OMG ökar byråintäkten

Publicerad: 3 juni 2009, 03:55
Uppdaterad: 6 december 2015, 17:35

Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD, ökade byråintäkten förra året med nästan 30 procent. "2008 var genom historien det starkaste året", säger vd Daniel Eriksson.


OMG:s byråer omsatte knappt 1,4 miljarder kronor förra året, en ökning med 9 procent jämfört med 2007. Byråintäkten steg från drygt 63 till 82 miljoner. Även resultat ökade, med 26 procent till 22 miljoner.

- 2008 var genom historien det starkaste året, så det är inte så konstigt. Det vi tittar på är hur vi ligger till jämfört med snittet för Sveriges Mediebyråer, säger Daniel Eriksson.

OMD:s omsättningstillväxt är 86 procent högre än branschorganisationens, säger han.

Vad beror det på, tror du?

- Vi tar in fler kunduppdrag, helt enkelt.

OMD tog under 2008 in kunder som Nissan-Renault och Danone. Koncernens ägarbolag Omnicom fick sedan en tung start på 2009, mycket på grund av att storkunden Chrysler drog ned på investeringarna.

Byråntäkterna sjönk globalt med 21 procent, medan vinsten rasade från 209 miljoner dollar år 2008 till 164 miljoner i år. OMG är börsnoterat och Daniel Eriksson får därför inte uttala sig om några siffror.

- Men det är klart att vi påverkas av den rådande konjunkturen som alla andra, säger han.

Går ni med vinst i år?

- Ja, det gör vi. Vi gjorde en rörelsevinst på 25,5 miljoner år 2008 och har försökt att förbereda oss för den här lågkonjunkturen, som ju alla visste skulle komma.

Att OMG har en högre vinstmarginal än många konkurrenter i samma storlek förklarar han med "hårt arbete för att hålla nere kostnaderna". Däremot har varken PHD eller OMD sagt upp några anställda, säger han.

- Om någon slutar kanske personen inte ersätts. Men vi har inte haft några uppsägningar och vi planerar inte att göra några.

Hur har kunderna agerat under krisen?

- Det är olika. Vissa har varit helt avvaktande medan andra har ökat sin annonsering. Det är lätt att man fokuserar på såna här frågor under lågkonjunktur, men det finns många anledningar att dra ned eller dra upp marknadsföringsbudgeten. Men det kommer vara tufft framöver, säger Daniel Eriksson.

Martin Schori

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.