OMG ökar byråintäkten

Omnicom Media Group, som omfattar mediebyråerna OMD och PHD, ökar byråintäkten – trots minskad vinst.

Under 2014 minskade Omnicom Media Groups omsättning med 3,6 procent, från 2 098 miljoner kronor till 2 023 miljoner kronor. Detta på en marknad som ökade med 2,6 procent under året, enligt Mediebyråbarometern.

Byråintäkten däremot ökade från 139,6 miljoner kronor till 147,1 miljoner kronor 2014. Rörelseresultatet landade på 21 miljoner kronor, vilket är en minskning jämfört med fjolårets 26, 1 miljoner kronor.

– Vi har gjort ett starkt år även 2014, det är det man kan konstatera, säger Anders Eriksson, ekonomichef för Omicom Media Group, till Dagens Media.

Under hösten 2014 lämnade OMG:s vd Ola Bergström hastigt posten och i maj stod det klart att Alireza Tajbakhsh från MTGx tar över. Han tillträder den 10 augusti.

I bokslutet siar OMG om framtiden:

"Vidare sker fortsatt en snabb utveckling med ökade investeringar inom områden som traditionellt inte ingår i de mätningar gällande medieinvesteringar som idag görs av branschorgan. Koncernen förväntas minska sin omsättning men däremot öka sin byråintäkt till följd av ökade investeringar inom ett flertal digitala områden."

Mediebyrån OMD, som leds av Martin Hugosson, ökade sin byråintäkt med 9 procent, från 74,2 miljoner kronor till 80,6 miljoner kronor. Rörelseresultatet uppgick till 20,5 miljoner kronor, jämfört med 21,3 miljoner kronor 2013.

Mediebyråns totala omsättning uppgick till 104,1 miljoner kronor, vilket är en ökning med 4 procent från året innan då byrån omsatte 100,4 miljoner kronor.

OMD skriver i bokslutet att det positiva resultatet primärt beror på helårseffekten av ett antal kunder byrån vann under 2013. Under 2015 förväntar sig OMD en svag ökning av byråintäkten.

Systerbolaget PHD, vars vd är Fredrik Eriksson, ökade sin byråintäkt med 15 procent, från 29,1 miljoner kronor till 33,3 miljoner kronor förra året. Den totala omsättningen ökade med 11 procent, från 38,5 miljoner kronor till 42,9 miljoner.

En anledning till det positiva resultatet är de investeringar som mediebyrån gjort "avseende rekryteringar av specialister och rådgivare, främst inom det digitala området". Det har haft en positiv effekt på bolagets erbjudande, skriver PHD i bokslutet.

Rörelseresultatet däremot minskade under 2014, från 5,8 miljoner kronor till 2,2 miljoner kronor.

Publicerad 2015-07-31 12.18Uppdaterad 2016-03-04 12.31

Ämnen i artikeln:

Dela artikeln: