Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ökning för Pool

Publicerad: 11 januari 2013, 05:35
Uppdaterad: 6 december 2015, 13:59

Reklambyrån Pool inleder det nya året med ett positivt bokslut för 2012 och två nya kunder.


Ämnen i artikeln:

Pool

Reklambyrån Pool, vars fokus ligger på upplevelser, gjorde ett bra 2012. Omsättningen landade på 27 miljoner kronor, 3 miljoner mer än 2011. Byråintäkten var också högre, 19 miljoner i jämförelse med 18,8 miljoner året innan.

– Även resultatet ser riktigt bra ut, det ser ut att vara nästan en fördubbling. Det är dock inte helt klart ännu, så några exakta siffror har jag inte, säger Arvid Axland, kommunikationsstrateg och grundare av Pool, till dagensmedia.se.

Pool har också fått nya kunder. Till Småa ska byrån göra en ny sajt som kommer att lanseras under våren. Uppdraget vanns efter en pitch.

– Ett jättekul uppdrag tycker vi. Småa har en intressant vision och ett unikt erbjudande kring personliga hem, säger Pools projektledare Markus Wiklund Ferrer.

- Pool är en byrå med stor digital erfarenhet, och just deras fokus på upplevelser passar vår utmaning, säger marknadschefen på Småa Christina Wilhelmson.

Byrån har också knutit till sig Rica Hotels. I vår går den första kampanjen ut där Pool ska hjälpa hotellkedjan med marknadsföringen om mötesupplevelser för företag.

Varför har 2012 varit ett bra år för er?

– Jag tror att det beror på att vi har lyckats attrahera rätt sorts kunder och att vi har varit tydliga med vår inriktning på upplevelser. Vi har haft ett effektivt samarbete med våra kunder, vilket säkert speglar sig i bokslutet, säger Arvid Axland.

Hur ser ni på 2013?

– Jag tror att det kommer att bli ett spännande år. Vi har stora kunder som är optimistiska och som inte är så konjunkturskänsliga. De satsar på sin marknadsföring. Enligt vår budget lär vi också få högre byråintäkt under det här året än under 2012.

Huruvida Pool kommer att nyanställa under 2013 är inte klart i dagsläget.

– Vi letar inte efter några konkreta roller just nu, utan det beror på hur året artar sig. Vi har alltid trådar ute efter nya kunder, men än så länge klarar vi oss bra med vår nuvarande besättning.

Pool arbetar sedan tidigare med bland andra KLM, Gröna Lund och Naturhistoriska riksmuseet.

Sofia Hvenström

Ämnen i artikeln:

Pool

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev