Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag25.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ökad förlust för ANR BBDO

Publicerad: 17 Augusti 2010, 08:13
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:42

Reklambyrån ANR BBDO gjorde en ännu större förlust förra året än 2008.


Ämnen i artikeln:

ANR BBDO

Byrån hade ett motigt 2009 då förlusten av storkunden Kapp Ahl, samt Folksam, Team Sportia och Go Green, ledde till att alla vid Göteborgskontoret, förutom delägarna, varslades. Den personal som inte fick plats eller inte ville flytta till Stockholmskontoret sades upp. Enligt bokslutet har byrån gått från 38 till 19 personer vid slutet av 2009.

– Vi bestämde oss för att satsa på Stockholm eftersom vi inte haft några kundförluster där och gått med vinst löpande. Men när man lägger ner ett kontor så är det inte bara personalkostnader som ligger kvar, utan också hyror och annat. Vi har inte behövt några koncernbidrag, utan klarat oss helt själva, säger Pontus Karlsson, vd på ANR BBDO.

Omsättningen minskade med 56 procent till 43,9 miljoner kronor. Rörelseresultatet gick från en förlust på 0,2 miljoner kronor till en förlust på 5,2 miljoner kronor.

Byråintäkten uppgick till 27,6 (48) miljoner kronor och resultatet efter finansiella poster hamnade på -3,7 (-0,7) miljoner kronor.

Hur ser 2010 ut så här långt?

– Det är alltid ledsamt att säga upp folk, men nu har vi faktiskt anställt fyra personer. Vi har också kommit igång med produktion för kunder som vi lagt strategier för, som Arla och Kronans Droghandel.

Blir det svarta siffror i år?

– Absolut. Vi har inte ens haft en röd månad så vi kan nog vara säkra på att det kommer att gå bra.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

ANR BBDO

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.