Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Oh My avlönar träning

Publicerad: 15 April 2014, 04:30
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:41

För att motivera till fysisk aktivitet belönar digitalbyrån Oh My medarbetarna med 50 kronor per träningstillfälle.


Ämnen i artikeln:

Oh My

Du ska vara ombytt och köra minst en halvtimmes svettig aktivitet. Så lyder kriterierna för det något annorlunda friskvårdsbidraget på byrån Oh My. Varje genomfört träningstillfälle genererar 50 kronor i bonus på lönen, upp till 500 kronor – det vill säga tio betalda träningstillfällen – i månaden.

– Vi var iväg på en konferensresa i Danmark och hörde oss för med våra kollegor om vad vi skulle satsa på för personalförmåner. Hälsa och träning blev överlägsen vinnare, och då jag tidigare har erfarenhet av att gymkort som köps i januari när alla har dåligt samvete sällan används, kändes det här som en bättre idé, säger Nicke Wikström, vd för Oh My, till Dagens Media.

För att redovisa sina träningstillfällen lägger byråns medarbetare upp träningsbilder på det interna Instagramkontot "Ohmysvett". Samtidigt får de möjlighet att kika på kollegornas bilder, för att på så vis sporras i sin egen träning.

– När folk verkligen tränar får jag den effekten som jag verkligen vill ha, det vill säga att mina kollegor har kul och mår bättre. Instagramkontot har blivit en rolig grej. Vi är ju ett geografiskt sett ganska utspritt bolag, så det är roligt att kolla på svettiga bilder på medarbetare runt om i Sverige, säger Nicke Wikström.

För några dagar sedan laddades den 1000:e träningsbilden upp på kontot, något som ska firas med nyttigt fika och alkoholfria drycker. Träningen har lett till friskare personal och större gemenskap, uppger Nicke Wikström.

– Jag känner att sammanhållningen har ökat, och många väljer att träna tillsammans. Piteå-gänget var häromdagen och testade yoga ihop, och i Stockholm har vi bland annat haft korpenlag i innebandy, säger han.

Pär Ullrich

Ämnen i artikeln:

Oh My

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.