Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ogilvy/Grey mörkar nya namnet

Publicerad: 1 Februari 2011, 10:01
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:23

Namnet på WPP:s nya storbyrå är klart. Men inte ens medarbetarna vet ännu vad det blir.


Ämnen i artikeln:

OgilvyWPPGrey

I dagarna flyttade Greys medarbetare in hos Ogilvy på Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Byråerna har dock varit förtegna med vilket namn den nya aktören får - och vilka som kommer att ingå i ledningsgruppen.

Under tisdagen har byråerna genomfört en minikampanj, där man uppmanat folk att lägga till sin profilbild på en kampanjsajt. När tilltäckligt många bilder lagts till kan man tyda namnet.

– Vi vill skapa ett engagemang kring namnet, säger Håkan Karlsvärd, som blir vice vd på den nya byrån.

Inte ens de egna medarbetarna vet ännu vilket namn byrån får, men om folk fortsätter att lägga till bilder i samma takt som just nu beräknas det avslöjas runt klockan 16:00 idag.

Klart är i alla fall att Sten Andersen blir vd medan Håkan Karlsvärd får vice-vd-titeln. Fyra personer - alla män - kommer att utgöra byråns "management group", medan ytterligare fem ingår i ledningsgruppen.

Den nya byrån, exklusive Ogilvy Åre, får runt 70 anställda, varav drygt 45 kommer från Ogilvy. Grey har som dagensmedia.se tidigare berättat under hösten avslutat ett tiotal frilanskontrakt i samband med fusionen.

Med 70 anställda blir byrån en av Sveriges sex-sju största reklambyråer. Och tanken är just att vara med och slåss om de absolut största kunderna.

– Det var så vi tänkte när vi började med det här, vi kan konkurrera på ett helt annat sätt, säger Håkan Karlsvärd.

Sten Andersen fyller i:

– Om man tittar på hur det ser ut i dag är det de små och de stora byråerna som går bra.

Både kunder och medarbetare, såväl som toppcheferna inom nätverkerken, har reagerat positivt på fusionen, säger de.

– Kunderna vill dock ofta ha kvar sina arbetsgrupper så initialt blir det inga större förändringar där, säger Sten Andersen.

Ogilvy har under många år dragits med mångmiljonförluster. Men enligt byråcheferna är motivet till fusionen inte någon räddningsaktion.

– Det var inte där vi fann varandra. Vi vill ha den vassaste bredden inom en enda byrå, säger Sten Andersen.

På kundlistan finns bolag som OKQ8, Lidl, Marabou och Manpower.

Ledningsgruppen på den nya byrån:

Management Group:

Sten Andersen, vd och planner

Håkan Karlsvärd, vice vd och cient service director

Björn Ståhl, executive creative director

Henrik Matsers, financial director

Ledningsgrupp:

David Schweiler, head of digital

Christina Knight, creative director och head och crm

Thomas Weigle, planning director

Kenth Persson, News business director

Sture Söderlund, copy/cd

Martin Schori

Ämnen i artikeln:

OgilvyWPPGrey

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.