Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Nytt förvärv av Dentsu Aegis

Mattias Behrer: "Vi blir ledande inom datadriven marknadsföring".

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se


Publicerad: 31 Maj 2017, 13:00
Uppdaterad: 31 Maj 2017, 12:02

Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisMattias Behrer

Mattias Behrer, vd Dentsu Aegis i Sverige, Lars Johansson och Christoffer Luthman, grundare och ägare av Outfox, samt Henrik Lidroth, vd på Iprospect Sverige.

Dentsu Aegis köper svenska konsultbolaget Outfox, specialiserat på digital analys och konverteringsoptimering. Outfox är certifierad partner till Google och Optimizely och en av de största återförsäljarna i världen av dataanalysverktyget Google analytics 360.

Bolaget ska nu integreras med Dentsu Aegis-byrån Iprospect, men samtidigt kvarstå som eget bolag och varumärke. Det nya namnet blir Outfox – linked by Iprospect.

– Outfox är ett av världens mest kvalificerade konsultbolag inom analys och konverteringsoptimering så det blir ett fantastiskt komplement till Iprospect och till vårt nya affärsområde inom datadriven marknadsföring, säger Mattias Behrer, vd och koncernchef på Dentsu Aegis i Sverige, till Dagens Media.

Outfox består idag av 14 personer och har sedan starten 2010 fokuserat på Google analytics. Bolagets grund är att samla in, bearbeta och analysera information som ger kunderna insikter som stärker deras affär.

Outfox är grundat och ägs av Lars Johansson och Christoffer Luthman.

Dentsu Aegis köper en majoritet av bolaget, Lars Johansson och Christoffer Luthman kommer att kvarstå som minoritetsägare. Exakt hur stor andel som Dentsu Aegis köper – och för hur mycket – kan dock inte Mattias Behrer uppge, utan hänvisar till att nätverket är börsnoterat i Tokyo.

Globalt är Dentsu Aegis övergripande vision att vara 100 procent digitala år 2020. Köpet av Outfox är ett kliv på vägen.

– Det ligger högt på vår strategiska agenda att vara ledande inom datadriven marknadsföring. Och jag dristar mig faktiskt till att säga att det här förvärvet gör oss ledande i Sverige på just det, säger Mattias Behrer.

I och med köpet tar Lars Johansson plats i Dentsu Aegis koncernledning. Både Lars Johansson och Christoffer Luthman kommer att få ledande positioner inom svenska Dentsu Aegis. Exakt vad deras roller blir är dock inte riktigt klart än.

– Utöver vårt nuvarande erbjudande kan vi nu på ett naturligt sätt erbjuda våra kunder fler tjänster och kompetenser inom datadriven marknadsföring. Vi får möjlighet att aktivera den data om kundbeteenden som vi samlar in i flera olika kanaler som SEM, SEO, display och programmatiska köp, säger Lars Johansson.

Outfox har flera gånger tidigare fått propåer från olika intressenter.

– Vi har alltid sagt att vi ska driva bolaget på ett sätt som är bäst för affären. Nu ser vi ett bra läge att komplettera vårt erbjudande och vi ser också att marknaden är ganska fragmenterad. Då tror vi att det är vinnande att vara lite större.

Parterna har fört samtal under ”några månader”.

– Vi har på båda håll varit väldigt måna om att säkerställa inte bara en god affär, utan också att kulturen och värderingarna stämmer överens. Det har varit en viktig förutsättning, säger Mattias Behrer.

Exakt hur det nya, gemensamma erbjudandet ska se ut håller man på att ta fram.

– Vårt erbjudande inom Iprospect påminner till vissa mindre delar idag om vad Outfox levererar, men där Outfox har fokus på kundernas egna mötesplatser. Nu ska vi arbeta igenom hur erbjudandet ska se ut, säger Henrik Lidroth, vd på Iprospect Sverige.

Både Outfox och Dentsu Aegis kunder är i skrivande stund inte informerade om affären.

– Men vi vet att de kommer att bli väldigt glada, det råder ingen tvekan om det. Nu får vi mer kraft och möjlighet att leverera bredare lösningar, säger Mattias Behrer.

För knappt ett år sedan förvärvade Dentsu Aegis den danska digitalbyrån Magnetix och nyligen lanserade nätverket ett nytt affärsområde inom Amnet med fokus på data och teknisk infrastruktur.

– Vi bygger även upp kompetens organiskt inom våra byråer, men nu var det läge att ta lite större och snabbare kliv.

Enligt Mattias Behrer gjorde Dentsu Aegis sitt bästa år någonsin förra året. Nätverkets omsättning i Sverige landade då på 3,4 miljarder kronor med en intäkt på drygt 320 miljoner kronor.

Mattias Behrer utesluter inte fler uppköp.

– Vi kommer att fortsätta att ha ett öga på vad vi kan komplettera vår kompetens med via uppköp. Just nu är dock 100 procent av mitt fokus på att driva integrationen av vår nya medlem i Dentsu Aegis-familjen och se till att det gynnar anställda och kunder på båda sidor.

I Dentsu Aegis svenska nätverk ingår dotterbolagen Carat, Vizeum, Iprospect, Isobar, MKTG, Posterscope och Amnet. I Sverige består Dentsu Aegis av cirka 270 medarbetare i Stockholm och Göteborg. Globalt har nätverket 47 000 medarbetare och verksamhet på 145 marknader.

Iprospect är en fullservicebyrå inom digital marknadsföring vilket inkluderar tjänster inom bland annat Digital Strategi, Sökmarknadsföring (SEO och SEM), Display, Paid Social, Konverteringsoptimering (CRO), Digital Analys och utbildningar. I Sverige har byrån cirka 70 medarbetare stationerade i Stockholm och Göteborg.

Outfox är ett konsultbolag med expertkompetens inom digital analys och konverteringsoptimering, grundat i Sverige 2010. Bolaget har idag 14 medatbetare.

Ämnen i artikeln:

Dentsu AegisMattias Behrer

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.