Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nya kunder lyfter Åkestam Holst

Publicerad: 5 mars 2014, 13:19
Uppdaterad: 6 december 2015, 12:45

En rad nya kunder gör att Åkestam Holst kan redovisa en högre vinst för 2013 än året dessförinnan.


Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Enligt preliminära siffror landar reklambyrån Åkestam Holsts omsättning på 186 miljoner kronor för 2013. Byråintäkten uppgår till 81 miljoner kronor och resultatet blir 16 miljoner kronor, skriver byråns vd Göran Åkestam i ett mejl till Dagens Media. Han har dock inte tillgång till jämförande siffror från 2012 och eftersom byrån är ett kommanditbolag så är siffrorna heller inte offentliga.

– Men om jag inte minns fel så har både omsättning, intäkt och vinst ökat från 2012 till 2013, skriver Göran Åkestam i mejlet.

Nya uppdrag från bland annat Bregott, Skellefteå Kraft, Swedavia, Arla Global och SAS gör att resultatet har förbättrats.

– Annars tror jag rent generellt att byrån har ett gott rykte både för vår innovativa förmåga, våra affärsinsikter och att vi får till en fungerande vardag. Det gör att vi får ökande förtroenden från våra kunder.  

För första gången väljer Åkestam Holst också att redovisa hela gruppen, inklusive dotterbolagen Knock, Promenad och Bold. Gruppens omsättning hamnar på 283 miljoner kronor med en byråintäkt på 133 miljoner kronor. Resultatet landar på 31 miljoner kronor.

Göran Åkestam är nöjd med att hålla samma nivåer i år som under 2013.

– Vi målsätter alltid vår kvalitet högre än vår storlek eller förmåga att växa. Så viktigast är även under 2014 att vi så ofta som möjligt orkar göra reklam i världsklass. Men visst, en välskött ekonomi gör oss nog mer attraktiva som samarbetspartner också, eftersom det vittnar om stabilitet och uthållig leveransförmåga.

Hur fungerar samarbetet i NOA så här långt?

– Vi är fortfarande i uppstartsfasen, men det känns väldigt kul och spännande. Alla byråerna har ju redan en fungerande vardag och vi försöker inte fixa sådant som inte är trasigt. Det får ta den tid det tar att börja utmana gamla byråmodeller och globala strukturer, det viktigaste är inte vad vi har uträttat om sex månader utan om sex år.

Madeleine Nilsson

Redaktör

madeleine@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Åkestam Holst

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News