Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag01.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Nya kunder lyfte Abby Norm

Publicerad: 4 Augusti 2011, 06:32
Uppdaterad: 6 December 2015, 15:03

Abby Norm stärkte vinst och omsättning 2010. ”Det är framför allt ett resultat av new business”, säger vd Andreas Morne.


Reklambyrån Abby Norms omsättning växte med 11 procent till 31,1 miljoner kronor ifjol. Byrån fördubblade rörelsevinsten från knappt 700 000 kronor under 2009 till nära 1,5 miljoner kronor.

– Det har varit ett ganska bra år och jämför man med föregående år som var ett krisår så är det jättebra, även om vi även då gick med vinst. Vår styrka är att vi alltid varit ganska stabila oavsett konjunktur, säger vd Andreas Morne.

Bolaget Abby Norm tar hand om intäkter från koncept- och strategiarbete, medan själva produktionen ligger i systerbolaget Igor. Det bolaget omsatte 9,4 miljoner kronor och hade en rörelsevinst på drygt 1 miljon kronor, vilket stärker bolagens gemensamma rörelsemarginal. Abby Norm och Igor delade sammanlagt ut 2,2 miljoner kronor till sina aktieägare.

– Att vi har kommit tillbaka så snabbt från 2009-krisen är framför allt ett resultat av new business, men också att befintliga kunder har gått tillbaka till normala investeringar, säger Andreas Morne.

Byrån fick bland annat in Hemnet, Holiday Autos och Impact under året.

– Jag tror att det blir ännu bättre i år eftersom många nya kunder kom in under sista kvartalet 2010.

Abby Norm har precis anställt tre nya medarbetare. Pia Roos börjar som senior projektledare. Dan Göransson, som tidigare arbetat på Amsterdam Worldwide, börjar som copy på byrån och Berghs-studenten Amanda Liljenäs blir junior produktionsledare.

Synnöve Almer

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.