Gå direkt till textinnehållet

Nya byrån IAC har fokus på utrikesfödda

Vi på IAC vill visa att det går att skapa den dialogen på en större skala men det handlar om att använda de verktyg som finns på ett effektivare sätt, oavsett om det handlar om kvantitativa undersökningar eller kampanjer i sociala medier, säger David Khabbazi.

Den tvärkulturella kommunikationsbyrån I am collective (IAC) är specialiserad på den femtedel av befolkningen med annat modersmål än svenska. "En del av utmaningen är den brist på mångfald som finns på kommunikationsavdelningar", säger grundaren David Khabbazi.

Efter tio år i kommunikationsbranschen tröttnade David Khabbazi på den brist på insikt han upplevde kring utrikes föddas livssituation, utmaningar och drivkrafter och hur det i längden skapade svårigheter att kommunicera till dessa grupper.

Därför startade han och två medgrundare den tvärkulturella kommunikationsbyrån I am collective (IAC) som är specialiserad på den femtedel av befolkningen med annat modersmål än svenska.

Byrån, som redan har haft sina första kunder, består av specialister inom strategisk kommunikation, statistik, dataanalys och digital kampanjproduktion där det tvärdisciplinära arbetssättet är centralt inför varje uppdrag.

– När jag har varit runt på byråer och myndigheter har jag upplevt att det finns väldigt  lite insikt om de olika utrikes födda målgrupperna. De är ju inte homogena alls, utan precis som andra målgrupper heterogena. En del av utmaningen är den brist på mångfald som finns på kommunikationsavdelningar, säger David Khabbazi till Dagens Media.

Tillsammans står grupperna för cirka 20 procent av Sveriges befolkning och har en enligt IAC:s beräkningar en gemensam köpkraft på över 315 miljarder kronor. Bristen på målgruppsanpassad kommunikation till utrikes födda leder till att en hel del pengar går i sjön, säger David Khabbazi.

– Det går åt otroligt mycket skattepengar på att nå ut och påverkar de målgrupper som vi behöver inkludera i samtalet för att utveckla Sverige på olika sätt.  Allt som görs är inte dåligt, men majoriteten är bortkastade pengar. Man mäter oftast inte effekterna av sina aktiviteter men framför allt lyckas man sällan engagera, ännu mindre påverka.

Även om vissa myndigheter och organisationer har försökt kommunicera genom fokusgrupper eller via torgverksamhet, uteblir ofta dialogen när det kommer till stora förändringar, beslut eller informationskampanjer.

– Vi på IAC vill visa att det går att skapa den dialogen på en större skala men det handlar om att använda de verktyg som finns på ett effektivare sätt, oavsett om det handlar om kvantitativa undersökningar eller kampanjer i sociala medier, säger David Khabbazi.

Hur gör man det?

– Dels handlar det om att ha en bättre planning. När målgrupperna blir allt mer diversifierade är det otroligt viktigt att lära känna dem; vilka är deras åsikter, känslor och önskningar? Hur lever man sitt liv? Vilken mediekonsumtion har man? Alla vet att envägskommunikationens tid är förbi, nu är vi snarare inne på datadrivna insikter och chatbotarnas tid.

I många decennier har det kommit människor till Sverige och dessa befinner sig i olika grader av integrering i samhället. David Khabbazi tar sin egen pappa som konkret exempel, som ursprungligen är från Iran. Han har bott i Sverige i över 30 år, har haft jobb från i princip dag ett och pratar nästan flytande svenska. Men ändå har han inte koll på när valet äger rum, eller hur man gör för att byta bank.

– Han har kompetensen men förstår inte alla begrepp eller alla bakomliggande processer. Där är ett tydligt exempel på hur vi måste målgruppsanpassa kommunikation och tjänster mer. Det kan göras på olika sätt, men man måste ha dialog för att ens förstå vilka utmaningarna är.

Vilka vänder sig till er för hjälp?

– Det är främst tre typer av kunder. Den ena är myndighetskunder som bedriver informationskampanjer, ofta regeringsuppdrag. Andra är företag som ser möjligheter att bredda sitt kundsegment genom att vända sig till utrikes födda. Det finns exempelvis en halv miljon arabisktalande i Sverige, som inte är reklamtrötta och som dessutom är väldigt digitala. Den tredje kunden är byråer, där vi kan haka på och bredda byråns kompetens.

Det som gör IAC unika är enligt David Khabbazi – förutom att man inriktar sig på utrikesfödda – att man jobbar datadrivet och kartlagt beteendemönster som gör att de kan nå olika målgrupper via sociala medier.

– Mellan 95-97 procents säkerhet kan vi nå exempelvis arabisktalande och persisktalande i sociala medier. Vi har gjort några sådana kampanjer, vilket fungerat fantastiskt bra. Det har lett till mycket konvertering och engagemang, då dialogen och aktiviteterna varit på modersmålet hela vägen.

Läs David Khabbazis bästa tips till mer inkluderande kommunikation i nummer 5 av Dagens Media – ute nu.

Amanda Törner

Reporter

Publicerad 2018-03-14 06.52Uppdaterad 2018-03-14 10.33

Dela artikeln: