Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Byråer

Ny RTM-byrå till Stockholm

Publicerad: 26 Mars 2015, 08:53
Uppdaterad: 6 December 2015, 12:07

Patrik Nygård blir vd på nystartade Proper Stockholm när den finska RTM-aktören Proper Helsinki expanderar till Sverige.


Ämnen i artikeln:

programmatic buying

Proper Helsinki, en oberoende aktör inom real time marketing. Nu expanderar byrån och öppnar Proper Stockholm.

Patrik Nygård blir vd på byrån. Närmast kommer han från Caromba International där han har varit marknadschef.

– Proper Helsinki har funnits i Helsingfors i två år och jag känner grabbarna sedan tidigare. De har specialiserat sig på realtidsköp och blivit framgångsrika på det. När möjligheten gavs att köra igång en svensk verksamhet så tvekade jag inte många sekunder, säger Patrik Nygård till Dagens Media och fortsätter:

– Jag har själv varit med och bland annat byggt upp Blocket i Finland, så jag har suttit på båda sidorna gällande digital marknadsföring i hela mitt vuxna liv. De på Proper Helsinki är ett bra gäng med extremt bra kunskap.

Enligt Patrik Nygård är Finland på uppgång gällande både realtidsköp och programmatiska köp.

– Man ser hur publicister börjar flytta över sitt inventarie till programmatiska nätverk och sälja annonser via plattformer istället för fysiska säljavdelningar. Det är rätt i tiden och vi har en spännande tid framför oss, säger han.

Några av Proper Helsinkis kunder är Unilever, Arla och Outokumpu. Enligt ett pressmeddelande har de programmatiska köpen fördubblats i Sverige under ett år.

– Proper Helsinki har redan en handfull kunder som de jobbar med i Sverige. Det är egentligen det som är den stora orsaken till att det behövs närvaro i Stockholm. Kundbasen har helt enkelt växt och istället för att sitta och åka konstant mellan Helsingfors och Stockholm så ska jag bygga upp ett team och ha en fysisk närvaro här i Sverige, säger Patrik Nygård.

 

 

Andreas Gabrielsson

andreas.gabrielsson@dagensmedia.se


Ämnen i artikeln:

programmatic buying

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev