Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera


Byråer

Ny pitch väntar för Kia

Efter ett sjuårigt samarbete avbryter reklambyrån Berntzon Bylund samarbetet med Kia Motors för att jobba med konkurrenten Peugeot. Kia tvingas nu ut i pitch.


Publicerad 2013-05-23 13:45
Uppdaterad 2016-01-11 08:13

Ämnen i artikeln:

Kia Motors

Dela artikeln:

Dagens Media kunde tidigare i dag berätta att Berntzon Bylund vunnit uppdraget för Peugeot efter en pitch. Nu väljer byrån alltså att riva avtalet med den tidigare uppdragsgivaren Kia Motors.  

– För två timmar sedan träffade jag Joachim Berntzon, vd på Berntzon Bylund. Han meddelade att de väljer att avsluta vårt samarbete, säger Anders Lebréus, tillförordnad marknadschef på Kia, till Dagens Media.

Hur känns det?

– För mig är det inga konstigheter. Jag har förstått att det är rätt ovanligt att ett avtal sägs upp av kunden, men för mig känns det naturligt. Det är trots allt två parter som ingår ett avtal så ett avslut borde kunna komma från båda håll.

Den 10 juni börjar den nya marknadschefen Jonas Nilsson på Kia. Beslutet om ny reklambyrå överlåts till honom.

– Det är ingen högoddsare att vi går ut i en ny pitch, vi ska ju ha en byrå men jag vet inte om moderbolaget i Tyskland har några synpunkter på hur samarbetet ska utformas. Jag överlåter allt sådant till Jonas Nillson och vår vd, säger Anders Lebréus.

Samarbetet mellan Kia och Berntzon Bylund avslutas efter sommaren.

Frida Wickberg

Dagens Medias nyhetsbrev

Missa ingenting från Dagens Media! Prenumerera på vårt nyhetsbrev helt gratis!

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.