Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Just nu kan du uppleva tekniska problem på dagensmedia.se. Vi jobbar för fullt med att åtgärda dessa!

Byråer

Ny pitch väntar för Kia

Publicerad: 23 Maj 2013, 13:45
Uppdaterad: 11 Januari 2016, 08:13

Efter ett sjuårigt samarbete avbryter reklambyrån Berntzon Bylund samarbetet med Kia Motors för att jobba med konkurrenten Peugeot. Kia tvingas nu ut i pitch.


Ämnen i artikeln:

Kia MotorsPeugeotBerntzon Bylund

Dagens Media kunde tidigare i dag berätta att Berntzon Bylund vunnit uppdraget för Peugeot efter en pitch. Nu väljer byrån alltså att riva avtalet med den tidigare uppdragsgivaren Kia Motors.  

– För två timmar sedan träffade jag Joachim Berntzon, vd på Berntzon Bylund. Han meddelade att de väljer att avsluta vårt samarbete, säger Anders Lebréus, tillförordnad marknadschef på Kia, till Dagens Media.

Hur känns det?

– För mig är det inga konstigheter. Jag har förstått att det är rätt ovanligt att ett avtal sägs upp av kunden, men för mig känns det naturligt. Det är trots allt två parter som ingår ett avtal så ett avslut borde kunna komma från båda håll.

Den 10 juni börjar den nya marknadschefen Jonas Nilsson på Kia. Beslutet om ny reklambyrå överlåts till honom.

– Det är ingen högoddsare att vi går ut i en ny pitch, vi ska ju ha en byrå men jag vet inte om moderbolaget i Tyskland har några synpunkter på hur samarbetet ska utformas. Jag överlåter allt sådant till Jonas Nillson och vår vd, säger Anders Lebréus.

Samarbetet mellan Kia och Berntzon Bylund avslutas efter sommaren.

Frida Wickberg


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev