onsdag1 februari

Kontakt

Annonsera

Sök

Starta din prenumeration

Prenumerera

Byråer

Ny förlust för A-com

Publicerad: 25 augusti 2010, 14:04
Uppdaterad: 6 december 2015, 15:41

Reklamkoncernen A-coms sparpaket ger effekt.

Ämnen i artikeln:

A-com

MS

Martin Schori


A-coms omsättning uppgick till 39,3 miljoner kronor under det andra kvartalet 2010. Vid samma period förra året var siffran 93,6 miljoner, men då ingick även den norska verksamheten, som avyttrades i höstas.

Resultat efter skatt blev -6,6 miljoner kronor för kvarvarande verksamhet för det andra kvartalet 2010 (-6,6).

A-com har dessutom gjort en reservering avseende en skattetvist, på -1,7 miljoner kronor. Den absolut största delen (1,4 miljoner) belastar personalkostnaderna.

Under det första halvåret 2010 gjorde koncernen, som driver bolag som Differ, Trackster och NMW en rörelseförlust före av och nedskrivningar på -9,5 miljoner (-15,7).

Bolaget hade, enligt kvartalsrapporten, fortfarande ”centrala kostnader på en oacceptabelt hög nivå” i början av 2010 och har under året sjösatt ett sparpaket som A-com nu kan se effekt av.

Om framtiden skriver vd:n Mats Ohlson att de upplever "en högre aktivitet rent allmänt än vad vi upplevde för ett år sedan".  

A-com har nyligen delat upp sin verksamhet i tre affärsområden: crm, advertising och retail. Dessutom ska koncernen bygga upp en ny webbyrå. Koncernen har även ökat sitt innehav i det lönsamma dotterbolaget Brand Support.

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Välj nyhetsbrev