Nu letar inhousebyråerna efter kreatörer

2018-04-24 07:49  
Håkan Bodman är managementkonsult på Inhouse AB.

I årets upplaga av Inhousebarometern framgår det att inhousebyråerna planerar att anställa fler – och det är framför allt kreativ kompetens som ligger i fokus. "De byråer som blundar för den här utvecklingen och säger att den bara är en fluga tror jag snart kommer vara borta", säger Håkan Bodman, managementkonsult på Inhouse AB.

Den pågående inhousetrenden är just nu ett hett ämne i byråbranschen. Allt fler annonsörer väljer att plocka hem både planering och medieköp och utvecklingen visar inga tecken på att stanna av.

Så sent som i slutet av januari i år meddelade Procter & Gamble, världens största annonsör, att de ska skära ned sina byråsamarbeten med hela 50 procent. P&G jobbar i dag med 2 500 byråer, den siffran ska reduceras till 1 250, när bolaget plockar hem en stor del av planeringen och medieköpen.

I en amerikansk undersökning genomförd av ANA (Association of National Advertisers), svarade mer än en tredjedel (35 procent) av annonsörerna som deltog att de har minskat externa byråers roll som ett resultat av att de har utvecklat sin inhousekompetens kring programmatiska köp.

Det är en markant ökning jämfört med en studie från 2016, då bara 14 procent svarade att de hade gjort den typen av förändring.

Enligt Håkan Bodman på konsultföretaget Inhouse AB, är utvecklingen med fler inhousebyråer inte längre någon "trend". I 2018-års upplaga av årliga Inhouebarometern, där 50 inhousechefer deltar och som presenteras på Inhouse Inspiration Day på torsdag 26 april, framgår att inhouse bara fortsätter att öka.

Utvecklingen drivs av digitaliseringen, utvecklingen inom content- och inbound marketing samt av annonsörers beslut att ha en ”always on”-strategi.

– Inhouse ökar i Sverige såväl som utomlands. Om vi pratade om en ”explosion” av inhouse förra året skulle jag snarare kalla det för en ”revolution” idag.

Vad sticker ut i årets undersökning?

– En av frågorna i undersökningen var huruvida man planerar att öka antalet anställda på inhousebyrån, bibehålla antalet eller minska på det. En majoritet av alla svarande uppgav att de planerar att anställa fler. Dessutom svarar man att den kompetens man letar efter framför allt är kreativ kompetens, medan det förra året var fokus på rörligt.

Vad beror det på?

– När man väljer att plocka hem kommunikationen brukar första fokus ligga på att få allting på plats, och då behövs projektledare, strateger och kompetens inom produktion. I nästa steg börjar man titta på själva innehållet, och då märker man ofta att det krävs mer kreativt innehåll så kommunikationen får optimal effekt. Jag tror att efterfrågan på den kreativa kompetensen helt enkelt handlar om att vi har kommit till ett sådant läget i utvecklingen av inhouse.

Hur påverkas de externa byråerna av inhousetrenden?

– De påverkas till stor del. Jag tror att fullservice-byråerna ute på stan, som inte har någon specialinriktning, kommer att få det allt svårare att rättfärdiga sin existens gentemot kunderna. Däremot tror jag att det fortfarande kommer finnas behov av stora byråer som exempelvis Forsman & Bodenfors, då det finns företag som har så pass stora komplexa behov att de måste ta hjälp av en byrå för att istället kunna fokusera på sin kärnverksamhet. På samma sätt tror jag det kommer finnas behov av nisch-byråer. De byråer som blundar för den här utvecklingen och säger att den bara är en fluga tror jag snart kommer vara borta.

Vad kan de externa byråerna göra för att möta utvecklingen?

– De kan utveckla mer spetskompetens, både inom det analytiska, det strategiska och det kreativa. Reklambyråerna har lite av ett helvete just nu, i och med att de är konkurrensutsatta från så många håll. Ídag kan vi se hur både it-bolagen och managementbolagen köper upp reklambyråer. Teknikutvecklingen driver den digitala affären, och den vill konsulter allt mer äga.

Finns det några risker med att bara jobba inhouse?

– Ja, det finns en risk att man tappar utifrån-in-perspektivet på varumärket och kan bli hemmablind. Därför är det bara att också jobba med en extern byrå för att bli utmanad och tanka in nya tankar.

Amanda Törner

Kommentarer

Välkommen att säga din mening på Dagens Media.

Principen för våra regler är enkel: visa respekt för de personer vi skriver om och andra läsare som kommenterar artiklarna. Alla kommentarer modereras efter publiceringen av Dagens Media eller av oss anlitad personal.

  Kommentarer

Läs även

Åsikter & debatt